انتقال ۳۳ درصدی ایدز از طریق روابط جنسی/ ۸۹ درصد مبتلایان به ایدز مردان می باشند

۱۹اردیبهشت،
ممتاز نیوز: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت از انتقال۳۳درصدی ایدز از طریق روابط جنسی در سال ۹۱خبر داد و گفت: در حال حاضر ۸۹٫۸ درصد ابتلایان به ایدز را مردان و۱۰٫۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

عباس صداقت رییس اداره ایدز وزارت بهداشت و درمان در گفت وگو با پانا، به الگوی انتقال این بیماری در کشور اشاره کرد و افزود: از سال ۶۵ تا ابتدای فروردین ماه سال ۹۲، ۶۸٫۶ درصد موارد ابتلا به HIV به خاطر استفاده از وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر، ۱۲ درصد به سبب برقراری روابط جنسی محافظت نشده صورت گرفته است.

صداقت به آمار دیگری در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: برقراری ارتباطات جنسی محافظت نشده حدود ۳۳٫۶ درصد و اعتیاد تزریقی ۵۲٫۱ درصد از موارد ابتلا به HIV را تشکیل می‌دهد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت  با اشاره به اینکه از دو سال قبل تاکنون اخطارهایی در مورد تغییر الگوی انتقال و تغییر الگوی جنسی داده و پیش بینی کردیم، گفت: در صورتی‌که تغییرات فوق ایجاد شود براساس برنامه‌های نظام مراقبت HIV در کشورمان که یکی از غنی ترین و بروزترین نظام‌های مراقبت حداقل در کشورهای منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه به‌شمار می‌رود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان این‌که برنامه‌های مداخلاتی در زمینه کاهش HIV انجام شده است، افزود: در اواخر دهه ۸۰ تعداد بیمارانی که از طریق اعتیاد تزریق به HIV مبتلا شده بودند کمتر شده و سبب آن اجرای برنامه‌های مداخلاتی بود که با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که مصرف کنندگان تزریقی مواد و زندانیان دارای همسرانی بودند انتظار داشتیم که بیماری را به آنها منتقل کنند. عوامل اجتماعی در شیوع اعتیاد و اعتیاد تزریقی اثرگذار است و در حقیقت عوامل مشترکی بوده که در رواج رفتارهای پرخطر جنسی تاثیر دارد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت اذعان داشت: طبیعی است که گروه‌های پرخطر ارتباطاتی که با هم در زمینه رفتارهای پرخطر جنسی برقرار می‌کردند این پیش‌بینی را ایجاد می‌کرد که ما هم الگوی جنسی از طریق ارتباطات جنسی را کاهش داده و راهکارهای تازهتری پیدا کنیم.

وی ادامه داد: از اواخر دهه ۸۰ به سبب راه‌اندازی مراکز مشاوره زنان آسیب پذیر در کشور توانستیم میزان دسترسی به برنامه ها و اطلاع رسانی شیوع HIV به این قشر را افزایش دهیم.

صداقت افزود: با این اقدام اشخاص بیشتری توانستند به مراکز درمانی مراجعه کرده و وضعیت ناشناخته از طریق آزمایش و مشاوره HIV روشن کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.