انجام آنژیوپلاستی اولیه در بیماران سکته قلبی در کشور برابر با استانداردهای اروپا است

۲۱ آبان ،

انجام آنژیوپلاستی های اولیه بر روی بیماران سکته قلبی در مراکز دانشگاه علوم پزشکی مشهد برابر با استانداردهای کشورهای پیشرفته اروپایی است.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمود شبستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سمپوزیوم نارسایی قلبی در سالن شهید هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به اینکه انجام عملهای آنژیوپلاستی اورژانسی در بیماران سکته قلبی نقش موثری در پیشگیری از بروز نارسایی قلبی و مرگ بیمار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از این دسته از بیماران در ساعت اولیه مورد عملهای آنژیوپلاستی قرار می گیرند که این امر برابر با کشورهای اروپایی است.

دکتر محمود شبستری  با اشاره به اینکه بیماریهای قلبی و عروقی شایعترین سبب مرگ و میر در کشور به شمار می رود و ۳۵ درصد از آمارهای مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، خاطر نشان کرد: با اقدامات موثری که در مراکز درمانی دانشگاه انجام شده از جمله توسعه و تجهیز مراکز تخصصی قلب، جذب متخصصان و فوق متخصصان عضو هیئت علمی به گروه قلب دانشگاه، راه اندازی مراکز تحقیقاتی، راه اندازی ستاد نارسایی قلبی، راه اندازی مرکز فشار شریانی ریوی در حال حاضر مرگ و میر ناشی از این بیماری به طور قابل توجهی در خراسان رضوی کاهش یافته است.

دکتر محمود شبستری با اشاره به اینکه در قبل بیماران برای انجام جراحی های قلب باز باید بیش از ۱۲ تا ۱۴ ماه در نوبت می ماندند و این امر یکی از عوامل موثر در بروز نارسایی قلبی در بیماران بود، اظهار داشت: با اقدامات موثری که در مراکز درمانی از جمله امام رضا(ع)، قائم (عج) و دکتر شریعتی انجام شده است این میزان در حال حاضر به کمتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت رسیده است.

قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خراسان رضوی راه اندازی مرکز پیوند قلب و ریه دانشگاه را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و اظهار داشت: این مرکز با همکاری بیش از ۲۵ عضو هیئت علمی در بیمارستان امام رضا(ع) راه اندازی شده است و تا کنون یک بیمار مورد عمل پیوند قلب قرار گرفته و پس از ۴ ماه حال عمومی بیمار مطلوب و رضایت بخش است.

 دکتر محمود شبستری استفاده از روشهای سلولهای بنیادی در بیماران نارسایی قلبی را از دیگر اقدامات مهم دانشگاه در جهتی ارتقاء کیفی خدمات عنوان کرد و اظهار داشت: تا کنون ۱۷ بیمار دچار نارسایی قلبی با استفاده از این روش مورد عمل قرار گرفته اند که نتیجه آن رضایت بخش بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به ورود دانشگاه در ردیف یک درصد دانشگاههای برتر جهان گفت: این امر از موفقیتهای ارزنده ای است که دانشگاه به آن دست یافته است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.