انجام اصلاحات از سوی بشار اسد راه حل صحیح رفع تنش ها در سوریه است

سرهنگ اکرمی نیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: اقدامات نظام حاکم بر سوریه در خصوص برپایی انتخابات پارلمانی در این کشور و انتخابات برای اصلاح قانون اساسی، گام هایی مثبت بوده و پذیرفتن اصلاحات در قانون اساسی سوریه توسط بشار اسد راه حل صحیح رفع تنش ها در سوریه است.

سرهنگ محمد اکرمی نیا معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌ؤگو با خبرنگار دفاعی – امنیتیممتازنیوز، نشست ژنو را ساز و کار آمریکا برای بین المللی کردن مسئله سوریه خواند و گفت: استکبار جهانی قصد دارد مسئله سوریه را در وهله اول به عنوان یک بحران معرفی کرده و سپس تهدیدی برای خاورمیانه و در نهایت تهدیدی برای جهان بنامد.

وی افزود: در این راستا ساز و کار چند جانبه بین المللی با عنوان نشست ژنو که متشکل از کشورهای فرامنطقه ای و برخی کشورهای منطقه ای است را برای تأثیر گذاری در اذهان عمومی ترتیب داده اند.

معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به حوادث ۱۱ سپتامبر و شکست سیاست های یک جانبه جورج بوش تصریح کرد: پس از روی کار آمدن اوباما، مقامات آمریکایی همواره رویکردی چند جانبه را از خود نشان داده‌اند بنابر این مسائلی را که در چارچوب منافع خود می بینند با تشکیل اجماعی از کشورهای تحت سلطه خود در ظاهری چند جانبه بررسی می کنند.

وی ادامه داد: به همین علت برخی کشورهای غربی مانند فرانسه که از گذشته به طور سنتی در مسائل سوریه دخالت داشته اند و برخی بازی گردانان منطقه ای مانند عربستان، قطر و ترکیه در چارچوبی که از ناحیه غرب با محوریت آمریکا تعیین شده است سعی دارند مسئله سوریه را مطابق سیاست های خود حل و فصل کنند که در این چارچوب، اجلاس هایی در استانبول و ژنو تشکیل شد.

سرهنگ اکرمی نیا با بیان اینکه کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین با سیاست‌های آمریکا و متحدانش در خصوص مسئله سوریه مخالفند، یاد آور شد: روسیه و چین بارها تصمیمات مطرح شده در شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده اند و با ابراز مخالفت‌جدی با سیاست های مستکبرانه علیه سوریه، خواستار حل مسئله سوریه در چارچوب سازمان ملل و طرح کوفی عنان هستند.

وی آمریکا را عامل اصلی اجرایی نشدن طرح کوفی عنان دانست و افزود: در مسئله سوریه، آمریکا و متحدانش تنها به دنبال رسیدن به منافع خود هستند و حمایت از آشوبگران سوری در همین راستا است.

سرهنگ اکرمی نیا با تأکید بر تأثیر فراوان حضور ایران برای حل مسئله سوریه اظهار داشت: حمایت برخی کشورها مانند روسیه و برخی اشخاص مانند کوفی عنان بعنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و سفر اخیر وی به کشورمان برای نقش آفرینی ایران در بحث سوریه  تبعات مثبتی را برای این کشور بدنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به نشست ژنو که با طرح ریزی آمریکا شکل گرفته بود، ادامه داد: عدم حضور مقامات سوری نشانگر این مسئله بود که تصمیمات گرفته شده در‌ آن اجلاس، تصمیماتی عملیاتی نخواهد بود.

معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش راهکار اساسی حل مسئله سوریه را مراجعه به آراء عمومی مردم این کشور دانست و تصریح کرد: اقدامات نظام حاکم بر سوریه در خصوص برپایی انتخابات پارلمانی در این کشور و انتخابات برای اصلاح قانون اساسی، گام هایی مثبت بوده و پذیرفتن اصلاحات در قانون اساسی سوریه توسط بشار اسد راه حل صحیح رفع تنش ها در سوریه است.

وی با اشاره به تلاش استکبار جهانی برای تبدیل مسئله سوریه به جنگی داخلی تأکید کرد: آنها با این اقدامات خواستار فراهم آمدن زمینه حضور خود در این کشور هستند.

سرهنگ اکرمی نیا در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختارهای مردمی، سیاسی و نظامی سوریه به نظام بشار اسد، وفادار مانده اند در آینده ای نزدیک مسئله سوریه با راهکارهای داخلی، توسط ملت این کشور حل خواهد شد.
/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.