انجام تست های دقیق فضایی در دو آزمایشگاه دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمهدی فرحی صبج امروز در مراسم افتتاح دو آزمایشگاه هوافضا در دانشگاه تربیت مدرس در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشرفت های کشور در این حوزه افزود: جهش های کشور در حوزه هوافضا شامل بخش های زیرساختی و تحقیقاتی می شود.

وی افزود: در این حوزه علاوه بر ایجاد تشکیلاتی چون شورای عالی فضایی، انجمن هوافضا، برگزاری نمایشگاه فضایی اقدام به ایجاد زیرساخت هایی در این حوزه شده است.

 

رئیس ستاد توسعه فناوری هوافضا، راه اندازی رشته های فنی و مهندسی در حوزه فضا در ۲۰ دانشگاه کشور از جمله زیرساخت ها در این حوزه نام برد و اظهار داشت: با راه اندازی این رشته ها سالانه ۵۰۰ نفر در رشته های مرتبط با هوافضا در دوره های کارشناسی ارشد، کارشناسی و دکتری فارغ التحصل می شوند.


وی راه اندازی آزمایشگاههای مرجع را از دیگر اقدامات کشور در حوزه فناوری های هوایی و فضایی عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا دو آزمایشگاه تست اینپالس میکروموتور و آزمایشگاه تست سرد انژکتور در دانشگاه تربیت مدرس طراحی، ساخت و به بهره برداری رسید.


وی با اشاره به جزئیات این دو آزمایشگاه خاطرنشان کرد: این دو آزمایشگاه از جمله آزمایشگاههای کلیدی در حوزه هوافضا است که در آن اقدام به تست و اندازه گیری اینپالس میکروموتورهای فضایی می شود تا با کمک آن بتوان ماهواره ها را تغییر مدار داشته باشند.


فرحی با تاکید بر اینکه تغییر مداری در ماهواره ها نیاز به طراحی ساخت میکروموتورها دارد، یادآور شد: با راه اندازی آزمایشگاه تست میکروموتور می توان آزمایشهای دقیقی بر روی این موتورها انجام داد.

 

وی با بیان اینکه این گونه آزمایشها تاکنون در کشور انجام می شده است، توضیح داد: آزمایشگاههای اینپالس بر روی موتورهای فضایی به صورت آزمون و خطا انجام می شده است ولی با راه اندازی این دو آزمایشگاه می توان به صورت دقیق تست های مربوط را با هزینه کمتر انجام داد.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.