انجام دادن کارهای یک هفته در یک روز

در این مطلب به مبحث مدیریت انرژی برای بهبود عملکرد می پردازیم.

 

ra4 1437 انجام دادن کارهای یک هفته در یک روز

مدیریت انرژی

– انرژی فیزیکی

اولین منبع، انرژی فیزیکی و قدرت جسمانی ما است. بدون انرژی فیزیکی کافی انجام هیچ کار بزرگی امکانپذیر نیست. بدون انرژی جسمانی کافی، هیچگاه نمی توانیم عملکرد بالایی داشته باشیم. یک فوتبالیست هر چقدر که نگرش مثبتی داشته باشد، در صورت خستگی زیاد نمی تواند در بازی درخششی داشته باشد.

وینس لومباردی می گوید: «خستگی انسان را ترسو می کند.» ما برای انرژی جسمانی خود اهمیت بسیار کمی قائل هستیم. معمولا به راحتی ساعات خواب خود را به کارهای دیگر اختصاص می دهیم. با خوردن غذاها و خوراکی های مضر به بدن لطمه می زنیم. این ضرب المثل قدیمی کاملا درست است که «عقل سالم در بدن سالم است».

– انرژی احساسی

دومین منبع انرژی ما انرژی احساسی است. وقتی انرژی احساسی ما در شرایط مناسب باشد بهتر می توانیم مسائل را حل کنیم و بر مشکلات و موانع غلبه کنیم. در شرایط احساسی نامناسب معمولا انرژی جسمانی ما هم به سرعت تقلیل می یابد. ما اغلب فراموش می کنیم به انرژی احساسی خود اهمیت بدهیم و آن را بازیابی کنیم.

– انرژی فکری

سومین منبع، قوای ذهنی ما است. آشنایی بهتر با عملکرد مغز و استفاده بهتر از این پدیده خلقت می تواند باعث انجام کارهای بسیار خارق العاده ای شود. مغز انسان پیچیده ترین دستگاه روی کره زمین است. هر چه از آن بیشتر و صحیح تر استفاده کنیم، عملکرد آن افزایش می یابد. فردی که ذهنش خسته است نمی تواند کارهای بزرگ انجام دهد و کیفیت تصمیماتش کاهش می یابد.

– انرژی روحیه

چهارمین منبع انرژی، روحیه ما است. کسانی که از روحیه بالایی برخوردارند، کارهای سخت تر و بزرگ تر از افراد معمولی انجام می دهند.

 

زندگی متفاوتی را شروع کنیم!

به تازگی سخنرانی بسیار جالبی مشاهده کردیم و شاید همین سخنرانی باعث شد به فکر تهیه کتابی درباره عملکرد بیفتیم. سخنران، یک معلم موسیقی حرفه ای بود که در روش ابداعی اش به افراد معمولی که در عمر خود انگشتشان به پیانو نخورده ولی استعداد موسیقی دارند، موسیقی آموزش می دهد. نکته بسیار جالب آن است که او زمان آموزش را به یک دهم زمان معمول کاهش داده است.

نوازنده های پیانویی که در حد بهترین نوازندگان دنیا هستند معمولا پس از ۱۰ تا ۱۲ سال تمرین مداوم به این مهارت می رسند. این معلم افراد معمولی را طی یک تا دو سال به نوازندگانی جهانی تبدیل می کند. من چون سال های زیادی است که ساز می زنم برایم بسیار جالب بود که چگونه می توان زمان یادگیری پیانو را به یک دهم زمان ممول کاهش داد.

در ان سخنرانی او روش کارش را توضیح داد. در کمال تعجب دیدم روش آموزش موسیقی او فرق عمده ای با دیگران نداشت. ولی او به دانشجوهایش یک برنامه روزانه می داد که باید مو به مو اجرا می کردند و سپس در کلاس حاضر می شدند. برنامه او بسیار عجیب است. مثلا دانشجو در روز اول باید یک مهمانی ترتیب دهد و دوستان نزدیکش را دعوت کند و با آنها وقت بگذراند. روز بعد باید با سه نفر که در گذشته قهر کرده آشتی کند و …

این معلم قبل از تدریس موسیقی، دانشجو را در بهترین شرایط ممکن برای داشتن عملکرد بالا قرار می دهد و سپس به تعلیم موسیقی می پردازد. همین موضوع باعث کاهش زمان یادگیری به یک دهم زمان معمول می شود!

پس اگر به طور خلاصه بگوییم که چگونه می توان عملکرد بسیار بالایی داشت که دیگران را به تعجب وادارد، جواب این است: اگر قبل از انجام یک کار بسیار سخت و پیچیده بتوانیم این چهار انرژی را به اندازه کافی شارژ کنیم و در واقع در بهترین شرایط فیزیکی، احساسی، فکری و روحیه ای باشیم معمولا می توانیم کارهایی انجام دهیم که دیگران هیچ وقت نمی توانند انجام دهند. اگر یک یا چند مورد از این انرژی ها در بهترین حالت نباشد و مابقی در بهترین حالت باشند باز هم نمی توانیم کارهای خیلی بزرگ و قابل توجه را انجام دهیم.

ما این هدیه بزرگ را داریم که از اول شروع کنیم. امروز می تواند اولین روز شروع زندگی متفاوت ما باشد. بنابراین مهم نیست تاکنون عملکرد ما چگونه بوده و چقدر در مصرف و بازیابی انرژی خوب عمل کرده ایم. از همین امروز زندگی متفاوتی را شروع کنیم.

عملکرد خارق العاده چیست؟

عملکرد خارق العاده را می توان اینگونه تعریف کرد: «گذشتن از معیارهای رایج در انجام کارها به صورت پایدار و در طولانی مدت». برای داشتن عملکرد خارق العاده باید فراتر از باورهای عمومی حرکت کنیم. وقتی کارم را شروع کردم و می خواستم اولین کتابم را بنویسم. ناشر کتاب به من حدود یک سال فرصت داد تا آن را بنویسم. من هم به این نتیجه رسیدم که نوشتن کتاب به حداقل یک سال زمان، نیاز دارد. بعد دیدم می توان در دو هفته کتابی نوشت که بسیاری از نویسندگان در یک سال قادر به نوشتن آن نیستند. بعضی از افراد در قفسی زندگی می کنند که توسط دیدگاه های دیگران ساخته شده است. آنها خودشان را به نظرات دیگران محدود می کنند.

 

این افراد زندگی بسیار تکراری و محدودکننده ای دارند و از آزمون موارد جدید می ترسند. اگر دیگران می گویند نمی توانیم در سه ماه نواختن حرفه ای یک ساز را بیاموزیم، به راحتی قبول می کنیم. اگر به ما می گویند در نقاشی هیچ استعدادی نداریم، حرفشان را می پذیریم. اگر می شنویم که در یک روز نمی توان ۴۰ صفحه کتاب نوشت، ما هم آن را می پذیریم. اگر می گویند نمی توان در یک ماه آنقدر یاد گرفت که در کنکور قبول شد، ما می پذیریم. افراد با عملکرد خارق العاده، معیارهای جدیدی را تعریف می کنند. در واقع آنها آنقدر عملکرد خودرا افزایش می دهند تا به جایی برسند که فقط یک رقیب داشته باشند، یعنی خودشان!

بیل گیتس مؤسس مایکروسافت می گوید: «بزرگترین رقیب خودتان باشید!»

تمرکز، تمرکز و تمرکز

یکی از مهمترین مهارت ها برای افزایش عملکرد، توانایی تمرکز بهتر است. تمرکز را می توان «بودن در لحظه» و ادامه کار تا پایان یافتن آن، تعریف کرد. مثلا وقتی به ایمیل مشتریان پاسخ می دهیم، فقط به ایمیل مشتریان پاسخ می دهیم و هیچ کار دیگری در هیچ شرایطی انجام نمی دهیم. حتی به ذهنمان اجازه نمی دهیم درباره کار بعدی فکر کند، یا درباره کارهای اضطراب آور دیگر فکر نمی کنیم. ما در آن لحظه تمام انرژی خود را فقط بر یک موضوع متمرکز کرده ایم: پاسخ به ایمیل مشتریان. اگر حوصله ما سر رفت به خودمان اجازه نمی دهیم گشت و گذاری در اینترنت انجام دهیم، یا سراغ تلفن همراه نمی رویم. در آن یک ساعت، زندگی ما در یک موضوع خلاصه شده است: پاسخ به ایمیل های مشتریان.

تمرکز باعث افزایش عملکرد می شود. معمولا افراد مدام در گذشته یا آینده خود زندگی می کنند! تصمیم بگیرید در همین لحظه زندگی کنید و تمام انرژی خود را بر کاری که انجام می دهید متمرکز کنید.

بهانه ممنوع!

عملکرد آن است که بهانه هایی برای انجام ندادن کارهای مهم و ارزشمند پیدا کنیم. در بسیاری از جلسات، همیشه عده ای درباره شرایط اقتصادی نامناسب، سرعت پایین اینترنت و موانعی صحبت می کنند تا عملکرد پایین خود را توجیه کنند ولی افراد تاثیرگذار افرادی هستند که تمامی بهانه ها را فراموش می کنند و به این فکر می کنند در شرایط کنونی چگونه می توان کارهای ارزشمند انجام داد. هنری فورد جمله بسیار معروفی دارد که می گوید: «اگر فکر می کنید موفق می شوید یا اگر فکر می کنید شکست می خورید، در هر دو صورت حق با شما است.»

عملکرد تناوبی بدن

یکی از مهمترین کشفیات دانشمندان در حوزه افزایش عملکرد، تناوبی بودن عملکرد بدن انسان است. در حدود سال های ۲۰۰ قبل از میلاد فردی یونانی به نام فلاویوس تحقیقاتی انجام داد و برای اولین بار ایده تناوبی بودن عملکرد بدن انسان را مطرح کرد و به قهرمانان یونانی آموزش داد که چگونه در بازه های زمانی منظمی انرژی خودشان را مصرف کنند و سپس به بازیابی انرژی بپردازند.

 

این ایده در عصر ما برای اولین بار توسط دانشمندان روسیه مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۶۰ دانشمندان این ایده را بازسازی کردند و به این نتیجه رسیدند که برای افزایش عملکرد بدن انسان، باید بازه های متناوبی از فعالیت سنگین و سپس استراحت مناسب داشته باشیم. آنها در سا ل۱۹۶۰ با این ایده و آموزش قهرمانان خودشان توانستند مدال های المپیک زیادی را کسب کنند و این ایده از هزاران سال قبل تا به حال به صورت پایه ای هیچ تغییری نکرده است. به بیان ساده: بدن انسان وقتی بالاترین عملکرد و کارایی ممکن را از خود نشان می دهد که به صورت متناوب انرژی شدیدی را مصرف کند و سپس به بازیابی انرژی بپردازد.

هر چه در بازه های زمانی مشخص انرژی بیشتری مصرف کنیم، ظرفیت بدن افزایش پیدا می کند. ورزشکاران وقتی ورزش را شروع می کنند معمولا قادر نیستند وزنه های سنگین را بلند کنند و با تمرینات روزانه وافزایش تدریجی وزن وزنه، ظرفیت انرژی بدن خود را آهسته آهسته افزایش می دهند. وزنه هایی که در روزهای اول بلندکردنشان غیرممکن به نظر می رسد بعد از چند ماه به راحتی جابجا می شود.

ظرفیت بدن

بدن می تواند ظرفیت خود را به صورت مداوم افزایش دهد. ظرفیت توانایی مصرف انرژی در یک بازه زمانی مشخص است. ما می توانیم عادت کنیم در یک زمان مشخص انرژی بیشتری را مصرف کنیم و البته بعد از آن بلافاصله باید به بازیابی انرژی بپردازیم. مهمترین مشکلی که در مدیران شرکت ها دیده می شود و همینطور افرادی که به صورت شخصی کارایی پایینی دارند، عدم تعادل در مصرف درست انرژی و سپس بازیابی آن است.

منبع:مجله موفقیت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.