انجام معاینه فنی خودروها،‌ ابزاری برای کاهش آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا یکی از ابرازهای کاهش آلودگی هوای کلان شهرهای کشور را انجام معاینه فنی خودروها عنوان کرد و گفت: انجام معاینه فنی در فواصل زمانی کوتاه، می تواند از تشدید آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور جلوگیری کند.

یوسف رشیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج،‌ با اعلام این طلب،‌ افزود: از آنجایی که سیستم خودروهای سورای کشور انژکتوری است بنابراین تعویض کاتالیست خودروها به میزان فراوانی می تواند موجب کاهش خروج آلاینده ها از اگزوز این دسته از وسایل نقلیه شود.
وی با تاکید بر ضرورت تعویض کاتالیست فرسوده در خودروها،‌ اظهار داشت: از جمله ابراز کنترلی بر تعویض کاتالیست وسایل نقلیه، انجام معاینه فنی به موقع بر روی خودروها است.
رشیدی در این رابطه بیان کرد: متاسفانه علی رغم ضرورت انجام معاینه فنی بر روی خودروها،‌ مدت اعتبار معاینه فنی وسایل نقلیه بر اساس تصمیمات غیر کارشناسانه به پنج سال افزایش یافته است.
وی ارتقای سطح ایمنی در خودروها را از دیگر مزایای انجام معاینه فنی وسایل نقلیه عنوان کرد و ابراز داشت: با توجه به اثرت مثبت انجام به موقع معاینه فنی وسایل نقلیه طی بازه زمانی کوتاه مدت،‌ لازم است که در خصوص قانون معاینه فنی خودروها تجدید نظر شود.
رشیدی در ادامه با بیان این نکته که لزوما نقص فنی در خودروهای سورای به خصوص در خودروهای نظیر تاکسی ها و آژانس ها با کیلومتر پیمایش بالا پس از گذشت پنج سال از کارکردشان ایجاد نمی شود، تصریح کرد: کاتالیست خودروهای سورای می تواند خیلی زودتر از پنج سال از کارکرد خودرو فرسوده شود و از آنجایی که تنها مرجع تشخیص دهنده فرسودگی کاتالیست خودروها،‌ مراکز معاینه فنی هستند، لازم است که مدت اعتبار معاینه فنی وسایل نقلیه به دوره گذشته خود (گذشت ۲ سال از عمر خودروی صفر کیلومتر) باز گردد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با اعلام اینکه در قانون دوم، سوم،‌چهارم و پنجم توسعه دولت مکلف به استانداردسازی هوای کلان شهرهای کشور شده است، خاطرنشان کرد: این در حالیست که تعداد روزهای سالم و ناسالم پایتخت در سال جاری به ترتیب برابر ۱۳۹ و ۷۱ روز بوده است.


دنیای خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.