انجام ۲۰ دقیقه یوگا کارایی مغزی را بالا می‌برد

۲۰خردادماه،

ورزش یوگا فواید بسیاری به همراه دارد و به سبب گسترش این ورزش در سراسر دنیا، تحقیقات مختلفی بر روی فواید آن انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان گزارش داده‌اند که تنها انجام یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای هاتا یوگا می‌تواند سرعت و کارایی حافظه و کنترل اشخاص را بالا ببرد. این دو پارامتر به کارایی‌های مغزی مرتبط می باشند و بالا رفتن آنها بر روی تمرکز و استفاده از اطلاعات تازه نیز تاثیر می‌گذارد. شرکت‌کنندگان در این مطالعات بعد از انجام یوگا کارایی‌شان نسبت به بعد از انجام ایروبیک با همین مدت‌ زمان، بهتر بود.

۳۰ نفری که در این مطالعات شرکت داشتند خانمهای جوان دانشجو بودند. نتایج این تحقیقات در مجله «فعالیت فیزیکی و سلامت» به چاپ رسید.

نهاگوته، مدیر این تحقیقات می‌گوید: «یوگا علم قدیمی هندی است که روش زندگی است و در عین حال شامل فعالیت‌های فیزیکی می‌شود که بر روی تنفس و مراقبه کار می‌کنند. تمرینات یوگا بر روی توجه و تمرکز حواس تمرین می‌کنند، اما هنوز فواید کامل یوگا مشخص نشده است. یوگا روز به روز در آمریکا پرطرفدارتر می‌شود. یوگا سبب سلامت ذهنی اشخاص می گردد.

جلسه ۲۰ دقیقه‌ای یوگا شامل نشستن، ایستادن و درازکشیدن بود، و در این حالت‌ها حرکات انقباضی و مراقبه‌ای برای ماهیچه‌های مختلف انجام می‌شود و بر روی تنظیم تنفس نیز کار می‌شد.

شرکت‌کنندگان همچنین جلسه ایروبیک شامل راه رفتن و دویدن بر روی تردمیل را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دادند. در این جلسه ورزش، شرکت‌کنندگان ضربان قلب خود را به ۶۰ تا ۷۰ درصد ماکزیمم ضربان قلبشان رساندند.

گوته و همکارانش از دیدن نتایج متعجب شدند. کارایی شناختی اشخاص بعد از انجام یوگا نسبت به ایروبیک بیشتر بود. بعد از ایروبیک هیچ پیشرفتی در حافظه و کنترل اشخاص حاصل نشد.

گوته می‌گوید: «به نظر می‌رسد بعد از تمرین یوگا، شرکت‌کنندگان بهتر توانستند تمرکز داشته باشند و اطلاعات تازه را سریعتر و بهتر یاد بگیرند. تمرینات تنفسی و مراقبه‌ای ذهن بدن را از عوامل منحرف کننده دور نگه می‌دارد. بعد از یوگا آگاهی از خود بالا می‌رود. به علاوه، مراقبه و تمرینات تنفس، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند. ما در این مطالعات تاثیر یوگا را بر خانمهای دانشجو بررسی کردیم. با این وجود نتایج این تحقیقات می‌توانند مفید باشند و به مطالعات آینده کمک کنند. با توجه به اینکه یوگا در حال گسترش است، بهتراست تا از این ورزش برای سلامتی بیشتر اشخاص استفاده کرد و تحقیقات گسترده‌تری در این زمینه انجام داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.