انجمن تجارت ترکیه: گسترش مناسبات با ایران اولویت این انجمن است

به گزارش ایرنا، در این دیدار سرکنسول ایران ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان رئیس جدید این انجمن، از نقش مثبت ‘جیهاد واردان’ رییس سابق موسیعاد و همکارانش در پیشبرد مناسبات با ایران تقدیر کرد.

حیدری با اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور در عرصه های مختلف، تلاش برای نهادینه سازی پیوندهای اقتصادی با همسایگان را گامی در جهت مقابله با توطئه هایی دانست که واگرائی میان ملت های منطقه را هدف قرار داده اند.

رییس انجمن موسیعاد نیز اظهار داشت: تلاش برای گسترش مناسبات ایران و ترکیه همچنان در اولویت برنامه های موسیعاد قرار دارد و امیدواریم با استفاده از تجارب گذشته بتوانیم در ارتقای روابط اقتصادی دو کشور نقش سازنده ای ایفا کنیم.

وی اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه را زمینه ساز پیوندهای اقتصادی ذکر و ابراز امیدواری کرد که توان کشورهای منطقه همواره صرف نزدیکی بیشتر به یکدیگر و پیشرفت ملت ها شود.

انجمن موسیعاد با بیش از ۱۵ هزار شرکت خصوصی عضو از جمله مهمترین تشکل های اقتصادی ترکیه محسوب می گردد که ۱۷ میلیارد دلار معادل ۱۵ درصد از کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داده است.

موسیعاد از مهمترین و بزرگترین نهادهای مدنی فعال در حوزه اقتصادی ترکیه است که گفته می شود سرمایه ‘آناتولی’ را که بیشتر گرایشات اسلامی دارند، نمایندگی می کند.

این نهاد بر خلاف ‘توسیعاد’ ( انجمن کارفرمایان بزرگ ترکیه) که گفته می شود از سرمایه داران بزرگ استانبول تشکیل شده و به گسترش و تعمیق روابط با غرب اهمیت می دهد، خواهان ایجاد تنوع در مناسبات اقتصادی ترکیه و رویکرد بیشتر ترکیه به شرق و آفریقا می باشد.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۸۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.