انجمن صنفی گرافیک ایران بسیار ضعیف عمل می کند

۳۰م آذر ،

قباد شیوا در گفت وگو با هنرآنلاین:

قباد شیوا گرافیست ایرانی که در عرصه های بین الملی چهره ای شناخته شده است؛ عدم حضور گرافیست های ایرانی را در حرکت های گروهی و بین الملی چون طراحی ۱۰۰ پوستر برای ۱۰۰ رمان برتر جهان را ناشی از کم کاری انجمن صنفی گرافیک عنوان کرد.

قباد شیوا دربارهٔ عدم حضور گرافیست های ایرانی در حرکت گروهی طراحی ۱۰۰ پوستر برای ۱۰۰ رمان برتر جهان گفت: من به عنوان یک گرافیست از این حرکت گروهی و بین الملی هیچ اطلاعی ندارم و این عدم آگاهی من ناشی از کم کاری و عدم انجام مسولیت خای انجمن صنفی گرافیک ایران است که من به عنوان یک گرافیست در دل یک گفت وگو از یک خبرنگار در جریان برپایی چنین جریان مهمی قرار گیرم.

به گفته این گرافیست پیشکسوت؛ بی شک سایر گرافیست های ایرانی نیز مثل من از این جریان بی اطلاع بوده اند و این یکی از۱۰۰ ها برنامه بین الملی است که گرافیست های ایرانی درآن به سبب عدم اطلاع رسانی انجمن حضور ندارند.

وی افزود: زمانی که ما درانجمن صنفی فعالیت می کردیم؛ تمام برنامه ها و خبرهای که مرتبط با جشنواره های داخلی بود را پیگیری می کردیم و به اطلاع اعضای انجمن می رساندیم اما پس از درگذشت مرتضی ممیز و جدایی ما از انجمن و انتخاباتی که برپا شود، انجمن در حالت جمود و رکود خاصی به سر می برد.

وی افزود: اشخاصی که در دوره قبل به عنوان اعضای هیات مدیره انجمن صنفی گرافیک انتخاب شدند بهتر بود که انجمن تبلیغاتی برای خودشان راه اندازی می کردند چرا که از تمام امکانات انجمن تنها به نفع خودشان بهره گرفتند ومن هم به همین سبب دیگر با این انجمن همکاری نکردم.

شیوا ادامه داد: البته انتخابات انجمن صنفی انجمن گرافیک سه هفته پیش برگزار شد و اعضای هیات مدیره تازه با توجه به مشکلاتی که در دور قبل در انجمن بوجود آمد به سراغ اعضای قدیمی انجمن رفتند تا از آنها دلجویی و راهنمایی گیرند به سراغ من هم آمدند و من هم نظرانم را در اختیارشان گذاشتم امیدوارم دوباره انجمن مسیر اصلی خودش را پی گیرد.

در یک همکاری مشترک از سوی یونسکو و آتلیه گرافیک دویی دیم بلژیک، از یکصد هنرمند بین‌المللی جهان دعوت شد تا به مناسبت روز جهانی ادبیات یکصد پوستر برای معرفی یکصد رمان ادبی برتر جهان طراحی کنند.اما گرافیست‌های ایرانی در این حرکت بین‌المللی جائی نداشتند.

هرچند انجمن صنفی گرافیک ایران، عضو انجمن جهانی گرافیک (ایکو گرادا) است و هنرمندان گرافیست ایرانی از شهرت بالای جهانی برخوردارند تا آنجا که در عرصه بین المللی گرافیک ایران به عنوان یک سبک ویژه با گرایش به کالیگرافی (خط نقاشی) شناخته می‌شود، با این وجود ایران نماینده ای در این حرکت جهانی ندارد.

برپاکنندگان این اتفاق هدف آن را بالا بردن سطح آگاهی مردم و تشویق و ترغیب به کتابخوانی اعلام کرده‌اند و قرار است درآمدهای حاصل از فروش این صد پوستر صرف مبارزه با بی‌سوادی شود. این پوسترها براساس فهرستی که سال ۲۰۰۳ از سوی نشریه آبزرور به عنوان صد رمان برتر همه دوران‌ها انتخاب شد، طراحی شده‌اند و هر یک از این صد هنرمند برای یکی از این رمان‌ها پوستری طراحی کرده‌اند.


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.