انحصار، بلای جان خودروسازان شد

انحصار گری در بازار خودرو کشور، که طی چندین دهه مورد انتقاد و اعتراض مشتریان و برخی از دست‌اندرکاران خودرو بود، امروز بلای جان صنعت خودرو شده است.

هم اکنون سهم دو شرکت ایران خودرو و سایپا از بازار خودرو، بالای ۹۵ درصد برآورد می‌شود این در حالی است که طی سال‌های گذشته با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت از خودروسازان و همچنین بازار انحصاری که با سیاست‌های مذکور شکل گرفت، هیچ‌گاه زمینه‌ای برای حضور خودروسازان خصوصی و خودروهای وارداتی در کشور فراهم نشد.
حال در شرایطی قرار داریم که خودروسازان به عمد یا غیرعمد مانع از عرضه خودرو به بازار شده و در انتظار موافقت سازمان حمایت با قیمت‌های درخواستی خود هستند، به طوری که بنا بر برخی اخبار غیر رسمی برخی خودروسازان سایت فروش خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند تا بتوانند خودروهای تولیدی خود را بعد از افزایش قیمت به فروش برسانند. بر همین اساس، این روزها با توجه به تقاضای سیری ناپذیر خودرو در بازار، نه تنها خودرویی عرضه نمی‌شود بلکه موعد تحویل تعهدات قبلی خودروسازان نیز نامشخص است.
حال در این آشفته بازار خودرو کشورمان که بر اساس سیاست‌های دولتی و بی‌تدبیری خودروسازان در مدیریت صحیح عرضه و تقاضا شکل گرفته، مصرف‌کنندگان مانده‌اند تا ببینند این بار چه نسخه‌ای برای آنها پیچیده شده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان اگر دولت از همان ابتدا حمایت‌هایی هر چند جزیی از بخش خصوصی می‌کرد و یا واردات خودرو به کشور را تا حدودی سهل می‌گرفت، شاید بازار بدون خودروی این روزها، می‌توانست جایگزینی داشته باشد. شاید تصور روزهای بدون خودرو در کشور و بازار بدون مشتری در اروپا کمی سخت بود اما امروز این تصور به واقعیت تبدیل شده و مصرف‌کنندگان داخلی باید بازهم برای خرید خودروهایی که پلت‌فرم آنها مربوط به ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته است در صف انتظار باشند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.