انحصارشکنی بنزینی چینی‌ها

۱۲م آذر ،

انحصارشکنی بنزینی چینی‌ها

عصر خودرو : همزمان با طراحی و تولید نسل تازه کارت‌های هوشمند سوخت توسط متخصصان داخلی و توقف واردات این نسل تازه کارت‌ سوخت، امپراطوری و انحصار ۶ ساله چینی‌ها در نظام عرضه و توزیع هوشمند بنزین در ایران به پایان رسید.

به نقل از مهر، با ورود به ششمین سال اجرای نظام عرضه هوشمند و سهمیه‌بندی بنزین، سامانه هوشمند سوخت کشور از واردات کارت های بنزین و گازوئیل خودکفا شد.
بر این اساس پس از ثبت دستاوردهای متعدد سهمیه بندی بنزین همچون کاهش و مدیریت مصرف سوخت، عرضه هوشمند و ثبت لحظه ای تراکنش عرضه بنزین حتی در دورافتاده ترین نقطه کشور، برای اولین بار در سالجاری طراحی و تولید سری اول کارت‌های هوشمند سوخت بومی در کشور آغاز شد.
در حال حاضر نزدیک به ۱۹ میلیون کارت هوشمند برای عرضه بنزین و گازوئیل به خودروها و موتورسیکلت‌های فعال سازی شده است و به طور متوسط سالانه برای حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت تازه هم کارت هوشمند سوخت صادر می گردد.
تا پیش از طراحی و تولید کارت‌های ملی بنزین، این نرم افزار هوشمند عرضه سوخت از شرکت‌های خارجی و به ویژه چینی خریداری می شد که اخیرا شرکت‌های چینی به بهانه افزایش تحریم‌های غیر قانونی و خصمانه غرب خواستار دریافت امتیازاتی برای فروش کارت هوشمند سوخت به ایران شده بودند.
با این وجود با تلاش متخصصان داخلی طراحی و تولید کارت هوشمند سوخت به نتیجه رسید تا علاوه بر صرفه جویی‌های ارزی ناشی از عدم واردات کارت بنزین و گازوئیل، یک گام دیگر برای خودکفایی کامل در صنعت نفت کشور برداشته شود.
انحصار شکنی در تولید کارت بومی هوشمند سوخت منجر به کاهش نگرانی‌ها نسبت به عرضه پایدار کارتی بنزین و گازوئیل در کشور شده است و حتی زمینه تسهیل و تسریع در کارت هوشمند CNG و انرژی را فراهم کرده است.

جزئیات بیشتر از انحصارشکنی بنزینی چینی‌ها
جلیل سالاری  دربارهٔ جزئیات تولید بومی کارت هوشمند سوخت، گفت: تا پیش از دستیابی ایران به فنآوری طراحی و تولید کارت‌های هوشمند سوخت، این نرم افزارها با رقم بالایی از خارج کشور وارد می‌شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه با بومی سازی کارت هوشمند بنزین امکان رونمایی از کارت هوشمند انرژی در آینده ای نزدیک را فراهم می سازد، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای اقتصادی انجام شده هزینه تمام شده این نسل تازه کارت های سوخت حدود یک سوم نمونه خارجی ان است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه پیش از تولید بومی کارت هوشمند سوخت یک شرکت چینی یک پیشنهاد انحصاری برای تولید این نرم افزار کلیدی سوخت در کشور داده بود، اظهار داشت: دهم اکنون کارت‌های هوشمند سوخت شخصی سازی شده و امکان شخصی سازی و پیاده سازی تمامی اطلاعات آن در داخل کشور فراهم شده است.

مزیت‌های نسل تازه کارت‌های هوشمند سوخت

سالاری در تشریح مزیت‌های رونمایی از نسل تازه این کارت های هوشمند سوخت، توضیح داد: کارت‌های تازه بنزین قابلیت بالاتری برای اتصال به کیف الکترونیکی سوخت دارند ضمن انکه موجودی ذخیره سازی در این کارت ها بیش از نمونه های خارجی است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ضریب ایمنی و استحکام فیزکی به عنوان ویژگی‌های تازه این کارت‌ها یاد کرد و افزود: در کارت‌های تازه سوخت امکان عرضه همزمان بنزین، گازوئیل، CNG در قالب کارت هوشمند انرژی وجود دارد.
وی در مورد قیمت عرضه نسل تازه کارت‌های هوشمند سوخت، تبیین کرد: هم اکنون هر قطعه کارت هوشمند سوخت با بهای ۱۰ هزار تومان به خودروها عرضه می گردد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای تمامی خودروهای تازه و یا متقاضیان کارت المثنی به زودی کارت هوشمند تازه سوخت تحویل داده می گردد.
با تلاش متخصصان داخلی در مدیریت سامانه هوشمند سوخت ابتدا در یک مرحله آزمایشی در فروردین ماه سالجاری این پروژه ملی به نتیجه رسید و پس از ثبت نتایج مثبت این مرحله از ابتدای آبان، نسل تازه کارت مبتنی بر فناوری “جاوا کارت” و بدون وابستگی به شرکتهای خارجی به مرحله عملیاتی رسید.
از مزایای این طرح صرفه جوی مالی، طراحی و پیاده سازی مبتنی برفناوری‌های غیروابسته و باز، توانایی عرضه مجموعه خدمات تازه علاوه بر ارائه خدمات قبلی سامانه هوشمند سوخت، ارائه خدمات متنوع بانکی و خدمات مدیریت وفاداری مشتریان برای شهروندان را می توان نام برد.

یکشنبه ۱۲ آذر   ۱۰:۳۲

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.