اندر احوالات خودروهای وارداتی

۰۱م آذر ،

این روزها اگر از حال واردات خودرو بپرسید، باید عرض کنیم که خوب نیست و بیماریست که بین مرگ و زندگی دست و پا می زند. خودروی وارداتی که به یمن تعریف القا شده از سوی خودروسازان داخلی، همواره چیزی لوکس و بی مصرف بوده، تا کنون با تعرفه ای وارد می شد که یارای رقابت با تولیدات داخلی را از نظر قیمت نداشته باشد. این تعریف این روزها نیز که خودرو را در رده دهم اولویتهای وارداتی گنجانده اند و حتی اکنون که بصورت موقت آن را از وارد شدن، منع نموده اند، شدت بیشتری یافته است!

سرنوشت خودروهای وارداتی در ابهام

سرنوشت خودروهای وارداتی در ابهام

گرچه مصرف کنندگان و خریداران خودرو هیچگاه این تعریف را که خودروی روز، ایمن، زیبا، کم مصرف و راحت را یک کالای لوکس و غیر ضرور بنامیم، و در سوی دیگر محصولات بنجل، نا امن، از مد افتاده، قدیمی، پر مصرف و کم کیفیت را بدین بهانه و ناچار به خلق بفروشیم، قبول نداشته و ندارند.
هفته قبل وزیر امور اقتصادی و دارایی مملکت و در پی او رئیس گمرک از کاهش تعرفه واردات کالاهای اولویت ۳ تا ۱۰ به ۵۰ درصد تعرفه فعلی خبر دادند. بدین ترتیب انتظار می رود که تعرفه واردات خودرو نیز به ۴۵ درصد (بعلاوه ۲۰ درصد مالیات) کاهش یابد. اما سبب عمده این تصمیم گیری، افزایش شدید نرخ ارز، استفاده وارد کنندگان خودرو از ارز دولتی و فروش آن به نرخ آزاد و افزایش بی رویه قیمت کالاهای وارداتی بوده است. محاسبه تعرفه واردات با نرخ مبادله ای یا آزاد (حدود ۲۵۰۰ تومان) بجای ۱۲۲۶ تومان فعلی و در عوض نصف شدن عوارض وارداتی مثل دو کفه یک ترازو عمل کرده و تاثیر بسیاری در قیمت نهایی کالاها و همچنین درآمد دولت از عوارض وارداتی نخواهد داشت. در عوض سود واردکنندگان از محل تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی به تدریج متعارف و قابل کنترل خواهد شد.
به عنوان مثال واردات یک خودروی ۱۰ هزار دلاری شامل ۲۵ میلیون تومان با نرخ فعلی مبادله ای بعلاوه حدود ۱۳ میلیون و پانصد هزار تومان (۱۱۰*۱۲۲۶*۱۰۰۰۰) عوارض و مالیات بر مبنای نرخ ۱۲۲۶ تومانی می گردد. این هزینه همراه با هزینه حمل و بازاریابی و غیره در مجموع حدود ۴۰ میلیون تومان می گردد. در حالیکه چنین خودرویی در بازار با قیمت حدود ۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد. حال اگر همین خودرو با عوارض و مالیات جمعا ۶۵ درصدی و مبنای ارز ۲۵۰۰ تومانی وارد شود، باید ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان (۶۵*۲۵۰۰*۱۰۰۰۰) به قیمت پایه آن افزود. یعنی حدود سه میلیون تومان افزایش قیمت را نیز شاهد خواهیم بود! در عوض شفاف سازی قیمت تمام شده و امکان نظارت بیشتر روی قیمت فروش این کالاها، میزان انتفاع دلالان را کاهش و امکان کاهش قیمت را فراهم می سازد.

آیا واردات خودروهای لوکس هم آزاد می گردد؟

آیا واردات خودروهای لوکس هم آزاد می گردد؟

همه این محاسبات برای وقتی است که واردات خودرو آزاد باشد. در حالیکه در یک ماه اخیر واردات اتومبیل متوقف شده و بازار سیاهی برای این کالا شکل گرفته است. از سوی دیگر نیز شایعاتی مبنی بر گزینش تنها چند خودروی محدود برای واردات توسط دولت شنیده می گردد. خودروهایی که کمتر با محصولات تولید داخل همپوشانی داشته باشند و سازندگان آنها نیز در تحریمهای بر ضد کشورمان، مشارکت نداشته باشند. شما فکر می کنید چند خودروساز با این مشخصات وجود دارند؟

مجله پدال
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.