اندیشکده مطالعات راهبردی بین المللی : آمریکا و اسرائیل حریف قدرتمندی مقابل ایران نیستند

خبرگزاری آریا-اندیشکده مطالعات راهبردی بین المللی در گزارشی آورده است:ایران به تنهایی قادر به از بین بردن زیرساخت های حیات آمریکا بوده و به راحتی می تواند تجارت در خلیج فارس را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری آریا-این اندیشکده غربی در گزارشی به قلم آنتونی کردزمن و الکساندر ویلنر آورده است:ادعای دست یابی ایران به سلاح های هسته ای در آینده نزدیک و توانایی  های نظامی این کشور،عاملی است که موجب بروز خطرات جدی در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و دیگر رقبای نظامی این کشور خواهد شد.
این در حالی است که برخی نکات مبهم در خصوص روابط میان این کشور ها در شرایط کنونی حائز اهمیت شده و بر حساسیت موضوع فعالیت هسته ای در ایران افزوده است.
نویسنده در ادامه می نویسد:روابط حاکم میان ایران و حزب الله ،حماس و شبه نظامیان شیعه در عراق و اقلیت های شیعه در کشور های حاشیه خلیج فارس عامل مهمی است تا ایران از عوامل دولتی و غیر دولتی طی جنگ احتمالی در خلیج فارس از آن بهره گیرد وآمریکا از هم اکنون باید به فکر نفوذ و تاثیر گذاری بر روابط بین ایران و هم پیمانان این کشور باشد.
این در شرایطی است که روابط میان ایران و کشور های هم پیمانش درحاشیه خلیج فارس ،سیاست گذاری های آمریکا را درمنطقه و کشور های عربی با مشکل مواجه کرده است.
نویسنده در ادامه بر ایجاد روابط مستحکم ایران و کشور های حاشیه خلیج فارس تاکید کرده و این امر را عامل مهمی در راستای جلوگیری از اهداف ائتلافی جویانه آمریکا در منطقه تلقی کرده است.همچنین هشدار منابع مختلف غربی از شدت گیری تحریم ها و بی تاثیر تحریم های اعمال شده علیه ایران ناکامی اهداف آمریکا ،اتحادیه اروپا و متحدانش را به دنبال داشته و باور ها بر این است ،در صورتی که مذاکرات گروه ۱+۵ در مورد فعالیت های هسته ای در ایران به موفقیت دست پیدا نکند، پرونده هسته ای ایران همچنان در حال تعلیق قرار خواهد داشت .
با توجه به این که ایران قوای نظامی خود را در برابر آمریکا به نمایش نگذاشته ،اما آمادگی نظامی تهران عاملی مهمی در راستای جلوگیری از حمله نظامی ،تجاوز و نفوذ بوده است.ایران با توجه به امادگی نظامی که برخوردار است قادر خواهد بود ،تجهیزات نظامی آمریکا را در حوالی تنگه هرمز و یا خلیج فارس مورد هدف قرار داده و نابود کند ، حتی بدون هیچ گونه هشداری تجارت و رفت وآمد را از طریق تنگه هرمز مختل کند.
نویسنده در ادامه اذعان داشت:آمریکا در صورت بروز درگیری در خلیج فارس از آمادگی لازم برخوردار نبوده و در برابر ایران متحمل شکست خواهد بود،ادامه فعالیت های هسته ای در ایران و همچنین احتمال تولید سلاح های هسته ای در این کشور موضوع غیر قابل جلوگیری است .نویسنده در ادامه بر قرار گرفتن گزینه نظامی روی میز مذاکرات آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکید کرد و افزود گزینه نظامی علیه ایران اقدامی دور از ذهن است و آمریکا و رژیم صهیونیستی با وجود هرگونه برنامه ریزی و سازمان دهی نیرو های نظامی حریف قدرتمندی در مقابل ایران نبوده و در صورتی که میان این قدرت ها جنگ و خونریزی ایجاد شود،وسعت جنگ وسیع تر از مورد هدف قرار گرفتن تاسیسات نظامی آمریکا و تاسیسات هسته ای ایران اقدام خواهد بود.
تفسیر تحلیلگران غربی حاکی از آن است که تمرکز آمریکا و گروه ۱+۵ بر این است که از ساخت هرگونه سلاح  و یا بمب هسته ای توسط ایران جلوگیری گردد.
در حالی که آمریکا مخالفت خود را با جنگ و درگیری در خلیج فارس برای مقابله با ایران و جلوگیری از بسته شدن تنگه هرمز اعلام کرده ،در تلاش است با استفاده از این طریق حمایت کشور های حاشیه خلیج فارس را به خود جلب کند.
نویسنده در ادامه آورده است:در حال حاضر مشخص نیست که گروه ۱+۵  تا چه حد واقع گرایانه پرونده هسته ای ایران را مورد بررسی قرار می دهد. ایران تلاش کند خود را به عنوان قدرتی منطقه‌ای نهادینه کند. ایران به طور مرتب بر تلاش‌‌هایش برای به چالش‌ کشیدن و تضعیف حضور آمریکا در خاورمیانه می‌افزاید. آمریکا در مقابل این راهبرد نمی‌تواند واکنش از خود نشان ندهد.
نهاد های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بارها بر این موضوع تاکید کرده اند که ایران برنامه ا ی برای دست یابی به تسحیلات اتمی ندارد.در همین حال همچنان آمریکا و غرب تحت تاثیر سیاست های رژیم صهیونیستی به اقدامات خصمانه خود علیه ایران ادامه می دهند و اقدام به اعمال تحریم های شدید بر اقتصاد ایران کرده اند.
این در حالی است که ایران بر مواضع صلح امیز خود در استفاده از انرژی صلح امیز هسته ای تاکید کرده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.