انسان در ماه مبارک رمضان باید مقاومت و خویشتن داری را تمرین کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله ‘محمد امامی کاشانی’ در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه تعبیر روزه به صبر از آن جهت است که آدمی در خود ‘مقاومت’ ایجاد کند، اظهار داشت: تمرین برای امساک از خوردن و آشامیدن در ماه رمضان در حقیقت نوعی ورزش است اما باید توجه داشت که علاوه بر این، انسان در ماه صیام در برابر قانون الهی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ‘صوم’ و ‘روزه’ در روایات به ‘صبر’ تعبیر شده است، افزود: یک سلسله اموری به دلیل ماه مبارک رمضان انسان از آنها منع شده اما در عین حال همین موارد در دیگر ماه های سال جایز است.

خطیب جمعه موقت تهران اظهار داشت: یکی از اثرات روزه آن است که عکس و تصویر نماز، روزه، حلال و حرام در وجود آدمی نقش می بندد و اگر فردی نتواند روزه بگیرد می تواند به واسطه بهره گیری از شب های قدر، دعاها و نمازهای وارده، از فواید این ماه بهره مند شده و به انسانی ارزشمند تبدیل شود.

امامی کاشانی اضافه کرد: ماه مبارک رمضان یک حقیقت قرآنی است که در این کتاب الهی به آن اشاره شده از این رو تمام زیبایی های این ماه باید در دل و جان انسان اثر بگذارد.

وی از حضرت علی (ع) به عنوان یک انسان کامل نام برد و بیان داشت: ما باید خانه دل خود را در مقابل خانه روزه قرار داده و روزه و نماز را در خود مجسم سازیم آن هنگام است که می توان به لطف و رحمت خداوند به واسطه استغفار و قرائت قرآن امیدوار بود.

فراهنگ ۱۸۸۳*

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۷۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.