انسداد فایل بنگاه‌های املاک بی‌مجوز

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/اتحادیه مشاوران‌املاک تهران برای جلوگیری از رشد آژانس‌های فاقد مجوز، به اجرای یک ماده از قانون نظام صنفی که تا به حال مورد توجه نبوده، رو آورده تا ابزار دست بنگاه‌های مسکن بدون پروانه‌کسب را از این طریق قطع کند. رویه سنتی بازاریابی مشاوران‌املاک، وابستگی این صنف به روزنامه‌های سراسری کشور را به حدی رسانده که غالب بنگاه‌ها تقریبا بدون چاپ فایل‌های فروش و اجاره مشتریان خود در این رسانه‌ها، قادر به ادامه حیات نیستند و نمی‌توانند با سایر روش‌های نوین، اقدام به بازاریابی کنند.
به گزارش ممتاز ؛ اتحادیه مشاوران‌املاک تهران با اطلاع از این مدل فراگیر بازاریابی در بنگاه‌ها، به استناد ماده ۱۷ قانون نظام صنفی، انتشار یافتن هر نوع آگهی از طرف مشاوران‌املاک در روزنامه‌ها را مشروط به رویت گواهی پروانه‌کسب بنگاه توسط عوامل آن رسانه، کرده است.
طبق این ماده قانونی، اگر در جریان نظارت، بازرسی‌‌ها یا پیگیری‌های اتحادیه املاک و مراجع نظارتی، مشخص شود فایل مربوط به بنگاه‌ فاقد پروانه در رسانه‌ای آگهی و انتشار یافته، این اقدام تخلف محسوب می‌شود و جرایم مالی تا ۲۵ میلیون تومان برای متخلفان در بر خواهد داشت. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» طبق آخرین آمار اعلام شده توسط رئیس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران، در شهر تهران ۲هزار آژانس مسکن فاقد پروانه کسب فعالیت می‌کنند که ۱۴ درصد از کل بنگاه‌های فعال در تهران را شامل می‌شوند.
بنگاه‌های فاقد پروانه‌کسب چونکه مسوولیتی از طرف اتحادیه متوجه آنها نیست، تعهدی در قبال بازار و در برابر متقاضیان و مراجعه‌کنندگان احساس نمی‌کنند و فارغ از تاثیر غیرقابل اغماضی که بر رفتار قیمت مسکن می‌گذارند، مشکلات و چالش‌های حقوقی فراوانی را برای متعاملین به وجود می‌آورند. آژانس‌های املاک فاقد پروانه کسب به‌رغم متصل نبودن به سامانه رهگیری معاملات مسکن، به‌واسطه ارتباطی که با بنگاه‌های دارای پروانه برقرار می‌کنند، با پرداخت هزینه‌ای ناچیز، از کدرهگیری این بنگاه‌ها برای ثبت معاملاتشان استفاده می‌کنند و به این ترتیب نیازی به اخذ پروانه از اتحادیه پیدا نمی‌کنند.
اما در اقدامی تازه از طرف اتحادیه املاک، به بنگاه‌های دارای مجوز بابت قطع همکاری رهگیری با بنگاه‌های فاقد مجوز اخطار داده شده و برای این موضوع نیز جریمه لغو مجوز پیش‌بینی شده است.
به این ترتیب، با مسدودشدن کانال غیرمجاز صدور کدرهگیری و قطع مسیر بازاریابی و تبلیغ فایل‌ در روزنامه‌، نه تنها ریسک راه‌اندازی زیرزمینی بنگاه‌‌ مسکن افزایش پیدا می‌کند که اعتبار فعالیت در این بنگاه‌ها نیز مخدوش می‌شود. حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره اعلام کرده است: هیچ‌یک از رسانه‌های گروهی طبق قانون نظام صنفی حق درج آگهی مشاوران املاک بدون مجوز پروانه کسب از این اتحادیه را ندارند و هرگونه تبلیغات خدمات در رسانه‌های گروهی، چاپخانه‌ها، موسسات تولید محصولات چند رسانه‌ای، شبکه‌های تلویزیونی، مجلات سطح شهرها برای تمامی واحدهای صنفی بدون مجوز پروانه کسب ممنوع است. عقبایی افزود: بر اساس تبصره۳ماده ۱۷ قانون نظام صنفی، انتشار یافتن هرگونه آگهی تبلیغاتی به هر طریق توسط فرد صنفی فاقد پروانه کسب معتبر، ممنوع است و متخلف به جریمه نقدی از یک میلیون ریال تا ۲۵۰ میلیون ریال محکوم می‌شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: رسانه‌های گروهی، چاپخانه‌ها و موسسات تولید محصولات چندرسانه‌ای مکلفند قبل از قبول سفارش تولید یا نشر هرگونه آگهی تبلیغاتی، یک نسخه از پروانه کسب متقاضی را مطالبه کنند، در غیراین‌صورت به جریمه نقدی موضوع این تبصره محکوم می‌شوند. وی به رسانه‌های گروهی پیشنهاد کرد: بهتر است رسانه‌های گروهی همراه با درج آگهی مشاوران املاک کپی برابر اصل شده پروانه کسب آنها را از سوی اتحادیه ضمیمه آگهی‌ها کنند تا در صورتی که اتحادیه یا مراکز نظارتی پیگیری کردند رسانه مربوطه با مشکلی مواجه نشود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.