انسولین قلمی، ارزبرترین داروی کشور/وضعیت دسترسی به انسولین رگولار و NPH

انسولین قلمی، ارزبرترین  داروی کشور/وضعیت دسترسی به انسولین رگولار و NPH

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات انسولین قلمی تخصیص می‌یابد، گفت: انسولین قلمی در بین داروها بیشترین ارزبری را دارد، درحالی که انسولین رگولار وNPH طی سالیان متمادی در داخل تولید و مصرف می‌شود و در تمامی داروخانه‌ها نیز در دسترس بیماران است.

به گزارش ممتازنیوز، دکتر محمدرضا شانه‌ساز اظهار کرد: علیرغم اینکه سازمان غذا و دارو طی چند ماه اخیر سازوکارهای مختلفی را برای کنترل و نظارت بر مصرف انسولین قلمی (ثبت در سامانهTTAC ) در دستور کار خود قرار داده و تا حدود زیادی نیز در این زمینه موفق بوده و قطعا از قاچاق معکوس این دارو نیز به طور چشمگیری کاسته شده است اما همچنان به دلیل محدودیت منابع ارزی و عدم تخصیص به‌موقع و کافی ارز از سوی بانک مرکزی، تامین این دارو با محدودیت‌هایی مواجه است.
 
وی افزود: متاسفانه بخش اعظم انسولین قلمی وارداتی است و در سال‌های گذشته با پوشش۹۰ درصدی بیمه‌ای این دارو، مصرف این دارو در مقایسه با ویال انسولین افزایش چشمگیری یافته است.
 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هرساله با شناسایی بیماران جدید به شمار مصرف کنندگان انسولین افزوده می شود، تصریح کرد: تغییر الگوی مصرف از ویال به انسولین قلمی نیز باعث افزایش تقاضا برای مصرف این دارو شده است. اگر الگوی مصرف تمامی بیمارانی که از نوع ویال انسولین مصرف می‌کنند، به انسولین قلم تغییر پیدا کند باید سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز را به این دارو تخصیص دهیم که با توجه به محدودیت منابع ارزی یک چالش اساسی محسوب می شود.
 
شانه‌ساز خاطرنشان کرد: این درحالی است که انسولین رگولار و NPH  همواره در اکثر داروخانه ها موجود بوده است و بیماران می توانند با مشورت پزشک معالج خود از این شکل دارویی استفاده کنند و هیچ نگرانی نسبت به تامین داروی خود نداشته باشند.

بنابر اعلام ایفدونا، وی با تأکید بر لزوم تلاش مضاعف برای تولید انسولین قلمی در کشور تصریح کرد: از ابتدای سال جاری یک شرکت ایرانی تولید انسولین قلمی را شروع کرده است و چند شرکت داخلی دیگر آمادگی خود را برای تولید این دارو اعلام کرده‌اند که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ بتوانیم در تولید انسولین قلمی به خودکفایی برسیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.