انعکاس موسیقی نواحی در رادیو فرهنگ/در نمایشگاه کتاب فرهنگسازی می کنیم

نیلوفر زندیان، مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ در پاسخ به این سئوال که هدف از تهیه برنامه “سرآهنگ” که پخش آن از روز گذشته از این شبکه رادیویی شروع شده به خبرنگار مهر گفت: این برنامه به معرفی و بازپخش موسیقی‌های نواحی می‌پردازد و قطعات بکری که در نواحی به صورت قطعات سازی اجرا می‌شود، پخش می‌کند.

وی ادامه داد: در این برنامه درباره این قطعات توضیح خواهیم داد و دلیل ساخت آن قطعه در منطقه مربوطه را بررسی خواهیم کرد. به هر حال هر قطعه‌ای که در منطقه‌ای ساخته می‌شود بنا به دلایلی است. برنامه “سرآهنگ” شنوندگان را به قوم‌شناسی نزدیک می‌کند. با این برنامه موسیقی نواحی را در رادیو فرهنگ انعکاس می‌دهیم.

مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ درباره انتخاب نام این برنامه توضیح داد: نظریه‌پردازان موسیقی معتقد هستند موسیقی مقامی و نواحی بنیان موسیقی دستگاهی است، به همین دلیل این نام را انتخاب کردیم. این برنامه روزهای یکشنبه ساعت ۱۶:۳۰ به مدت یک ساعت از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

نیلوفر زندیان در ارتباط با برنامه‌های این گروه در ایام نمایشگاه کتاب گفت: در ایام نمایشگاه کتاب برنامه “صدای کتاب” به مدت ۹۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

 

وی ادامه داد: ما یک گروه ۲۰ نفره مشخص کردیم تا در ایام نمایشگاه کتاب در قالب برنامه “صدای کتاب” اطلاع‌رسانی گسترده‌ای از نمایشگاه داشته باشند. با توجه به ماموریتی که برای رادیو فرهنگ تعریف شده وظیفه‌اش اطلاع‌رسانی صرف نیست. به همین دلیل در ایام نمایشگاه کتاب در کنار اطلاع‌رسانی کارشناسان ما در نمایشگاه حضور دارند و در ارتباط با مسائل فرهنگی مربوط به کتاب با اهالی فرهنگ و اهل قلم صحبت می‌کنند و به وضعیت کتاب و کتابخوانی می‌پردازند.

 

مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ با بیان اینکه سعی می‌کنند برنامه‌ها فضای آرامش‌بخشی داشته باشد، توضیح داد: ما سعی می‌کنیم دیدگاه اهل قلم را منتقل کنیم و به بررسی کتاب و کتابخوانی بپردازیم. یکی از بخش‌های برنامه “صدای کتاب” پرداخت به پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سال ۹۰ است. در این بخش با مترجمان و مولفان این کتاب‌ها صحبت می‌کنیم.

زندیان اشاره کرد: یکی دیگر از بخش‌ها هم به محبوب‌ترین کتاب‌های ادبی در سال گذشته اختصاص دارد که از طریق نظرسنجی صورت می‌گیرد. در این باره هم با مولفان و مترجمان گفتگو می‌شود.

 

وی درباره اینکه این نظرسنجی چگونه صورت گرفته؟ توضیح داد: در این باره یک گروه کارشناس با ناشران حوزه کتاب‌های ادبی صحبت می‌کنند و بعد از جمع‌آوری اطلاعات به دست آمده کتاب‌های محبوب معرفی می‌شوند. به بهترین کتاب‌های سال ۹۰ از دید مخاطبان هم می‌پردازیم.

 

مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ تاکید کرد: امسال اتفاق دیگری هم در برنامه “صدای کتاب” افتاده و مربوط به بخش طنز است. نویسنده هر روز یک قطعه نمایش در قالب طنز با موضوع کتاب و کتابخوانی می‌نویسد و بازیگران آن را اجرا می‌کنند. این نمایش‌های رادیویی برای شنوندگان جذابیت لازم را خواهد داشت. اطلاع‌رسانی از سرای اهل قلم از دیگر فعالیت‌های ما است.

 

زندیان با اشاره به دیگر کار جدید رادیو فرهنگ در نمایشگاه کتاب گفت: در این ایام برگه نظرسنجی میان بازدیدکنندگان توزیع می‌شود. در این نظرسنجی نظر مردم را در ارتباط با کیفیت و محتوای برنامه‌های رادیو فرهنگ را جویا خواهیم شد. این نظرسنجی قطعاً می‌تواند در برنامه‌های آتی رادیو فرهنگ مثمر ثمر خواهد بود، چرا که متوجه می‌‌شویم آنها به محتوای برنامه‌های رادیو فرهنگ چگونه نگاه می‌کنند و چه انتظاراتی از این شبکه رادیویی دارند؟ امیدواریم برنامه مورد توجه شنوندگان قرار بگیرد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.