انفجارهای عراق با بحران سوریه پیوند خورده است

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تنها عاملی که ناامنی‌های اخیر در عراق را معنادار و متفاوت از گذشته کرده، تقارن آن با رویدادهای جاری در سوریه است.

جعفر حق‌پناه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، با اشاره به انفجارهای تروریستی در عراق گفت: انفجارهای اخیر، عراق را به ناامن‌ترین دوران بعد از خروج نیروهای آمریکایی تبدیل کرده است.

وی افزود: در گذشته نیز فعالیت گروه‌های مخالف دولت لیبی و جریان‌های بعثی، منجر به وقوع حوادثی از این نوع در عراق شده اما تنها عاملی که ناامنی‌های اخیر در این کشور را معنادار و متفاوت از گذشته کرده، تقارن آن با رویدادهای جاری در سوریه است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به فعال بودن گروه‌های مخالف شیعه در کشورهای عربستان و سوریه گفت: ناآرامی‌های این دو کشور، موجب راحتی تردد جریان‌های سلفی و القاعده شده و دامنه اعتراضات را به عراق کشانده است.

حق‌پناه ادامه داد: دولت نوری مالکی تنها دولت در بین کشورهای عرب منطقه است که با اجرای طرح‌های غربی و عربی برای حذف رژیم بشار اسد مخالفت می‌کند، لذا این انفجارها از یک سو تلاشی است برای نشان دادن ناتوانی رژیم مالکی در حفظ ثبات و امنیت کشور و از سوی دیگر راهی برای اعمال فشار بیشتر در جهت همراه کردن این رژیم با جریان موافق حذف بشار اسد است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حفظ ثبات، امنیت و بقای رژیم مالکی از اولویت‌های ایران است، لذا دشمنان به فکر درگیری ایران در دو جبهه عراق و سوریه بوده و خواهان تضعیف محور ایران در منطقه هستند، اما باید بدانند جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست‌های درست باعث شکست طرح‌های آنان خواهد شد.

انتهای پیام/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.