انفجار در دمشق و مرگ وزیر دفاع و شوهر خواهر بشار اسد

انفجار در دمشق و مرگ وزیر دفاع و شوهر خواهر بشار اسد

سوریه می‌گوید که یک بمبگذار انتحاری دبیرخانه شورای امنیت ملی در دمشق، پایتخت را هدف حمله‌‌ قرار داده و در نتیجه چند مقام عالی رتبه از جمله وزیر دفاع و آصف شوکت، معاون وزیر دفاع و شوهر خواهر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه کشته شده اند.

به گزارش بی بی سی، سپهبد داوود عبدالله راجحه، وزیر دفاع سوریه بلند پایه ترین مقامی است که از آغاز درگیری های سال گذشته در این کشور آشوبزده کشته شده است.

در گزارش تلویزیون سوریه اعلام شد: “وزیر دفاع در بمبگذاری تروریستی که مرکز امنیت ملی را هدف قرار داد، به شهادت رسید.”

تلویزیون دولتی سوریه با گذشت زمان اندکی از اعلام خبر مرگ وزیر دفاع پیشین، اعلام کرده است که رییس جمهور ژنرال فهد جاسم الفریج را جانشین او کرده است.

این انفجار هنگامی رخ داد که مسئولان بلندپایه امنیتی و چند وزیر در دبیرخانه شورای امنیت ملی حضور داشتند. همچنین گزارش شده که حسن ترکمانی، مشاور ارشد نظامی بشار اسد و وزیر پیشین دفاع در میان کشته شدگان است.

بنا بر گزارش ها چند مقام بلندپایه دیگر دولتی از جمله ابراهیم شعار، وزیر کشور و هشام بختیار، دبیر شورای امنیت ملی مجروح شده اند.

“انفجارهای بیشتر”

دبیرخانه شورای امنیت ملی سوریه در محله روضه در مرکز شهر دمشق قرار داد و سفارت ترکیه در همسایگی آن واقع است.

حمله امروز صبح در حالی رخ داده است که گزارش‌ها حاکی از شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق است.

علاوه بر این خبر می‌رسد که چند انفجار نیز در پادگان لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه، که وظیفه محافظت از کاخ ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد، به وقوع پیوسته است.

این لشکر از مجهزترین و ماهرترین نیروهای نظامی سوریه محسوب می‌شود. وزیر اطلاعات سوریه حمله به پادگان لشکر چهارم زرهی را تکذیب کرده است.

مخالفان حکومت سوریه می گویند منطقه ای که کاخ ریاست جمهوری سوریه در آن قرار دارد ساعت هفت و نیم بامداد امروز هدف آتش آنان قرار گرفته است.

کاخ ریاست جمهوری و منازل مسکونی مقامات بلندپایه سوری در منطقه ای حفاظت شده بر بالای تپه ای در غرب دمشق قرار دارد که به شهر مشرف است.

این در حالی است که پیشتر مقامات سوری هرگونه ادعا مبنی بر حمله شورشیان به اهداف نزدیک به دمشق را رد می کردند.

مصطفی عبدالکریم، سخنگوی ارتش آزاد سوریه، در گفتگو با بی‌بی‌سی عربی مسئولیت حمله به شورای امنیت ملی را بر عهده گرفته است. ارتش آزاد سوریه “انتحاری” بودن این حمله را رد می‌کند. گروه‌های دیگری نیز مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند.

ادامه تلاشهای دیپلماتیک

در همین حال مقام های سازمان ملل متحد در تلاشند چین و روسیه را متقاعد کنند که تدابیر سختگیرانه علیه سوریه اتخاذ کنند. قرار است امروز (چهارشنبه، ۱۸ ژوئیه) در جلسه شورای امنیت این سازمان اعمال تحریم ها علیه سوریه به رای گیری گذاشته شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، کشورهای غربی را متهم کرده است که به جای فراخواندن شورشیان مسلح به آرامش، به تحریک آنان می‌پردازند.

لاوروف گفته است که اعمال فشار بر یک طرف درگیری به معنی “مداخله در امور داخلی” سوریه و کشاندن این کشور به جنگ داخلی است.

روز گذشته کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت وگو کرده و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پکن با هو جینتائو، رئیس جمهور چین دیدار کرده است.

پوتین گفته است که روسیه هر اقدامی را که برای حمایت از تلاش های آقای عنان برای برقراری صلح لازم باشد، انجام خواهد داد.

او در پایان ملاقاتش با عنان در جمع خبرنگاران گفت که روسیه همچنان از طرح شش ماده ای عنان که در آن بر برقراری آتش بس و مذاکره بین دولت و مخالفان تاکید شده، حمایت می کند.

با این حال بعید به نظر می رسد که روسیه با اعمال تحریم علیه سوریه موافقت کند.

سازمان ملل تا جمعه فرصت دارد تا مدت ماموریت ناظران سازمان ملل متحد در سوریه را تمدید کند، هر چند که انتظار می رود که برای تائید قطعنامه روز چهارشنبه رای گیری شود.

کشورهای غربی می خواهند که قعطنامه ای برای فشار بیشتر بر دولت سوریه صادر شود. قرار است قطعنامه ای امروز به رای گیری گذاشته شود که در آن ضرب الاجلی برای دولت تعیین خواهد شد، که اگر ظرف ۱۰ روز نیروهای نظامی و سلاح های سنگین خود را از مناطق مسکونی خارج نکند، تحریم خواهد شد.

اما جیم میور، خبرنگار بی بی سی که در لبنان به سر می برد می گوید که با توجه به عدم تمایل روسیه برای اعمال فشار بر سوریه، بعید به نظر می رسد که امیدی برای به ثمر رسیدن تلاش های بین المللی برای تغییر وضعیت فعلی سوریه وجود داشته باشد.

روسیه یکی از کشورهای متحد سوریه به شمار می‌رود و گفته می‌شود که حمایت‌های مسکو از بشار اسد یکی از مهم‌ترین دلایل ادامه حکومت او در سوریه است.

روسیه بارها مانع تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برای مداخله نظامی خارجی در سوریه شده است.

فعالان سیاسی می گویند که در طول شب گذشته درگیری های بیشتری در جنوب غربی دمشق رخ داده که منجر به کشته شدن چندین نفر شده است. آنها می گویند که دولت نیروهای بیشتری به بعضی از مناطق اعزام کرده است.

آنها همچنین فیلمی بر روی اینترنت منتشر کرده اند که در آن پادگانی بر روی بلندی های مشرف به شهر در میان شعله های آتش نشان داده می شود.

به گفته آنها این پادگان که مسئول تامین امنیت کاخ ریاست جمهوری سوریه است، توسط شورشیان ارتش آزاد سوریه به آتش کشیده است.

با توجه به محدودیت شدید فعالیت خبرنگاران خارجی در سوریه، تائید ادعاهای طرفین دشوار است.

از زمان آغاز اعتراض های ضد حکومت بشار اسد و سرکوب مخالفان دولت در ماه مارس سال گذشته تاکنون حدود ۱۶ هزار نفر کشته شده اند.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.