انقباض عضلات چشمی عامل مهم سردردهای تابستانی

اردیبهشت ۱۴۰۳

عضلات چشمی به سبب قرارگیری در معرض نور خورشید به صورت یک واکنش طبیعی منجر به بروز سردردهای ناشی از گرما در ایام تابستان می شود.

غلامرضا حاجتی، متخصص علوم اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در ایام تابستان معمولا زاویه تابش نور به زمین مستقیم تر و سطح زمین نیز گرمتر می شود معمولا سبب بروز سردردها به دو گروه عمده استرس های داخلی و استرسهای بیرونی تقسیم شده که در پیدایش نوع داخلی عوامل فیزیکی و محیطی همچون نور گرما و یا سردی هوا نقش مهمی را ایفا می کنند.

وی با اشاره به طولانی تر شدن روزها در ایام تابستان و سپری شدن بیشتر اوقات اشخاص در بیرون از منزل تاکید کرد: با توجه با این امر و افزایش فعالیت فیزیکی اغلب اشخاص در این ایام بویژه در اردوها و سفرها پیشانی به صورت طبیعی منقبض و جمع می شود.

حاجتی گفت: با توجه به اتصال مستقیم اعصاب چشم و پیشانی به مغز و عضلات سر همزمان با انقباض عضلات چشمی و پیشانی این عضلات نبض منقبض شده و بر اثر انبساط و انقباض ماهیچه ها و عضلات فرد دچار سردرد می شود زیرا در کنار این تغییرات به سبب گرمای هوا و تاثیر نور مستقیم خورشید فرد آب و الکترودهای مثبت بیشتری را از دست می دهد.

وی در خصوص راه های پیشگیری از وقوع سردردهای ناشی از گرما و هوای آفتابی اظهار داشت: اشخاصیکه بیشتر اوقات روز در بیرون از منزل و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد در صورت امکان در طول روز بین کار زمانی را در حد ۵ یا ۱۰ دقیقه برای استراحت در محیط های خنک و سایه قرار گیرند و همچنین عموم اشخاص هنگام بیرون رفتن از منزل برای جلوگیری از انقباض عضلات چشم و پیشانی از عینک های آفتابی مقاوم به اشعه U.V نور خورشید و البته با تایید و تشخیص متخصصین چشم استفاده کنند.

این متخصص علوم اعصاب و روان تصریح کرد: در ایام تابستان مصرف آب خنک در جلوگیری از بروز سردرد تاثیر بسزایی داشته و درصورت بروز سردرد به جای مصرف انواع مسکن ها به سبب از دست رفتن یون ها و الکتروئیدهای مفید از انواع شربت های طبیعی و خنک همچون شربت آبلیمو یا هر شربت دیگری استفاده کنند تا سر دردشان کاهش یافته و خوب شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.