انقلاب در صندوق – ایسنا

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت گفت: تلاش دولت آن است که به سهم خود و مطابق وظیفه ذاتی مکتوب خود در قانون اساسی تسهیل گر حضور رنگین کمان گرایش های گوناگون عامه مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

به گزارش ممتازنیوز، علی ربیعی به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت:

«در ۱۲ فروردین ماه به سرعت از یک انقلاب مردمی تمام عیار و عظیم اجتماعی به ساختار قانونمند صندوق رای رسیدیم و ۱۲ فروردین نماد رفراندوم محور بودن نظام جمهوری اسلامی است. پدران قانون اساسی تمهیداتی اندیشیدند که تغییرات نگاه نسلی در صندوق ها متبلور شود و هم مردم باید بدانند صندوق های رای میراث گرانبهایی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و همه وظیفه داریم تمهیداتی بیندیشدیم که بر مبنای آن هر نسلی آرا و اندیشه خود را بتواند در صندوق بیندازد.

آنچه که در ۱۲ فروردین دیدیم یک حضور “یک بار برای همیشه” نیست. برعکس، هر بار که ملت با همه تنوع رنگین کمانی خود یک طیف انتخاباتی را در گستره همگانی کشور تشکیل می دهد در واقع آن رفراندم در اشکال نوین خود تکرار می شود و نسل های جدیدتری را با نگاه‌های نوین در پای صندوق های تعیین سرنوشت مجتمع می کند. بدینسان عمل تاسیس جمهوری اسلامی در پای صندوق های رای در اشکال مشخص تر و جدیدتر خود تکرار می شود.

۱۲ فروردین سالگرد رفراتدوم تاسیس جمهوری اسلامی ایران امسال برای ما معنای خاصی دارد. قرنی را پشت سر گذاشته ایم که با کودتای شوم علیه دستاوردهای مشروطیت و علیه قانون اساسی مشروطیت آغاز شد و با کودتای آمریکایی ۲۸ مردادماه تداوم یافت. و به یمن یک انقلاب شکوهمند و همگانی اختلال هویت ملی ایرانی رفع شد. اکنون ملت ما همچنانکه در بیانات مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن به روشنی منعکس شد یک جمهوریت سرشار از نشاط و پویایی را تجربه می کند.  

یعنی یک سازگاری و تلفیق و ترکیب شیرین میان سه عنصر جمهوری، اسلامی و ایرانی. رای یکپارچه ملت ما به رفراندم جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین ۵۸ رای به هر سه مولفه جمهوریتی، اسلامیتی و ایرانیتی این نظام بود و ملت ما این سه را با هم و در دل یک ترکیب هندسی سازگار خواستند.

دولت در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تلاش دارد به حکم وظیفه ذاتی خود در جلب” مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ” خود تسهیل‌گر حضور همان “همه با هم” رفراندم ۱۲ فروردین بر سر صندوق های انتخابات ریاست جمهوری باشد.

به فیلمهایی که از آن حضور همه باهمی به یادگار مانده  و به تنوع تیپ های اجتماعی آن دوره نگاه کنید: به واقع چه کسی، کدام قشر اجتماعی پیروان کدام سبک زندگی، کدام قومیت و زبان و فرهنگ، کدام جریان سیاسی از گردونه و چرخه مشارکت در آن رفراندم بیرون مانده بود؟ هیچکدام. همین حضور “همه با هم” را اندکی پس از رفراندم در انتخابات قانون اساسی و مجلس اول دیدیم که به واقع همه گرایش های سیاسی این کشور از حق نامزد داشتن ولو نامزد مخالف با ایدئولوزی متفاوت و مخالف بهره مند بودند. تلاش دولت آن است که به سهم خود و مطابق وظیفه ذاتی مکتوب خود در قانون اساسی تسهیل گر حضور رنگین کمان گرایش های گوناگون عامه مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد. امام خمینی(ره) می فرمود یک انتخابات قوی پشتوانه آن خواهد شد که دنیا نیز ” به شایستگی” یعنی انچنانکه شان این ملت متمدن است با ایران رفتار کند. ما اگر از لزوم مشارکت همگانی در انتخابات سخن می گوییم باید الزامات این مشارکت را هم در مقام عمل رعایت کنیم و اعتماد به ملت و انتخابات و انتخاب ملت که در صدر آموزه های تاریخی امام خمینی قرار داشت مولفه اصلی آن الزمات می‌باشد.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.