انهدام بالگرد روسیه در ارمنستان/ باکو عذرخواهی کرد

بالگرد روسی “می ۲۴” بر فراز ارمنستان در نزدیکی مرزهای مشترک با جمهوری آذربایجان سقوط کرد. در این راستا جمهوری آذربایجان اعلام کرد، نیروهایش به اشتباه این بالگرد را منهدم کره‌اند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، بالگرد روسی می ۲۴ در معرض آتش سیستم موشکی ضد هوایی قابل حمل از زمین قرار گرفت.

در نتیجه سقوط بالگرد روسی در ارمنستان دو خدمه پرواز کشته شده و یک نفر نیز با آسیب دیدگی سطح متوسط نجات پیدا کرد.   

در این اطلاعیه آمده است: نهم نوامبر حدود ساعت ۱۷.۳۰ به وقت مسکو بالگرد می ۲۴ روسی که کاروان ماشین‌های پایگاه نظامی روسی را در قلمروی ارمنستان همراهی می‌کرد، در حریم هوایی منطقه مسکونی اراسخ نزدیک مرز جمهوری آذربایجان در معرض آتش از زمین سیستم موشکی ضد هوایی قابل حمل قرار گرفت. در نتیجه حمله موشک‌ها بالگرد کنترل خود را از دست داد و در منطقه کوهستانی در ارمنستان سقوط کرد.»  

وزارت دفاع روسیه تصریح کرد: این بالگرد در منطقه کوهستانی ارمنستان سقوط کرد و فرماندهی پایگاه ۱۰۲ در گومری تحقیقاتی را در خصوص این حادثه برای تعیین عامل تیراندازی آغاز می‌کند.

در این راستا جمهوری آذربایجان اعلام کرد، نیروهایش به اشتباه این بالگرد را منهدم کره‌اند. باکو از این بابت عذرخواهی کرده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تاکید کردند، این اشتباه به این دلیل رخ داد که بالگرد نزدیکی مرزهای ارمنستان و آذربایجان پرواز می‌کرد در حالی که درگیری‌های شدید در منطقه قره‌باغ ادامه دارند.

این وزارتخانه افزود: پرواز در تاریکی و در ارتفاع پایین و خارج از منطقه نظارت رادارهای سامانه‌های دفاع هوایی انجام شد. قبلا هیچ بالگرد روسی در منطقه‌ای که شاهد درگیری‌ است، رصد نشده بود.

طبق بیانیه این وزارتخانه، باکو از بابت این سانحه فاجعه‌آمیز از روسیه عذرخواهی می‌کند. این حادثه به صورت غیرعمدی رخ داده و علیه روسیه نبوده است.

وزارت خارجه آذربایجان به خانواده‌های خدمه پرواز که در این حادثه کشته شدند، تسلیت گفت و برای پرداخت غرامت به مسکو به دلیل این اتفاق اعلام آمادگی کرد.

ارمنستان نیز به فدراسیون روسیه در بررسی حادثه مربوط به سقوط بالگرد روسی قول کمک و همکاری داد.

به گزارش اسپوتنیک، شوشان استپانیان دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان، اظهار داشت: طرف ارمنی به روسیه در مشخص شدن شرایط مربوط به سقوط بالگرد می-۲۴ کمک خواهد کرد.

استپانیان گفت: ارمنستان برای مشخص کردن تمامی زوایای حادثه به طرف روسی کمک تخصصی و اطلاعاتی می‌کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.