انواع آنفلوآنزا و بهترین زمان تزریق واکسن برای افراد پرخطر

یک متخصص اپیدمیولوژی درباره انواع ویروس آنفلوآنزا و زمان مناسب تزریق واکسن برای گروه های پرخطر توضیح داد.

دکتر ابراهیم قادری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا یک بیماری فصلی است که معمولا در پاییز و زمستان شیوع پیدا می‌کند، گفت: هرچند اگر جهشی در ویروس اتفاق بیفتد ممکن است در فصل بهار هم شاهد اپیدمی آنفلوآنزا باشیم.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا مشتمل بر دو نوع A و B است، تاکید کرد: به طور معمول آنفلوآنزای نوع B در انسان‌ها ایجاد بیماری می‌کند و معمولا عوارض جدی و مرگ و میر آن کم است.

قادری در ادامه در توضیح رفتار ویروس آنفلوآنزای نوع A، اظهار کرد: آنفلوآنزای نوعA امکان جهش زیادی وجود دارد. نوع A هم در حیوانات و هم در انسان‌ها می‌تواند باعث بیماری شود. البته شدت انتقال بیماری و شدت بیماری بستگی به جهش‌هایی دارد که در آن اتفاق می‌افتد. این نوع آنفلوانزا قدرت ایجاد همه‌گیری‌های جهانی را دارد و می‌تواند کشندگی بیشتری نسبت به نوع B ایجاد کند. اپیدمی سال گذشته در کشور در اثر آنفلوآنزای H1N1 ایجاد شد که از همین نوع B ویروس بود.

این اپیدمیولوژیست درباره واکسن آنفلوآنزا، تصریح کرد: نوع واکسن نیز بستگی به شیوع انواع آنفلوآنزا دارد که آیا تغییرات ژنتیکی قابل توجهی در آن اتفاق افتاده یا نه که بر اساس آن، نوع ویروس‌های مورد استفاده در واکسن‌ها می‌تواند تغییر کند. واکسیناسیون در گروه‌های پرخطر می‌تواند ابتلا و مرگ و میر را به شدت کاهش دهد. این گروه‌ها شامل افراد بالای ۵۰ سال، کودکان ۶ ماهه تا ۵۹ ماهه، افراد دارای بیماری‌های مزمن، بیماران دارای سیستم ایمنی تضعیف شده، خانم‌های باردار و مراقبان بیماران سالمند، پرسنل بهداشتی_درمانی و… است.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا شهریور ماه است، گفت: ولی تزریق واکسن در هر زمانی می‌تواند مفید باشد.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی رفتار ویروس آنفلوآنزا سخت است، اظهار کرد: امسال هم ممکن است اپیدمی آنفلوآنزا داشته باشیم ولی یک فرصت خوب وجود دارد و آن‌هم این است که راه انتقال کووید_۱۹ و آنفلوآنزا مشابه است؛ لذا پیشگیری از هر دو بیماری با استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و تهویه مناسب اماکن امکان پذیر است و رعایت این موارد بهترین راه حل برای پیشگیری همزمان از هر دو بیماری است. امسال اگر مردم همت کنند با رعایت همین موارد می‌توان شیوع آنفلوآنزا را به راحتی کنترل کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.