انواع پسوند فایلها در ویندوز

انواع پسوند فایلها در ویندوز

Document – psd
psd متداولترین قالب بندی در فتوشاپ میباشد ، میتوان گفت که این قالب بندی مخصوص محیط فتوشاپ است . اشکال این قالب بندی این است که سایر برنامه ها ممکن است در باز کردن آن با مشکل مواجه شوند . زیرا قالب بندی مزبور برای فتوشاپ اختصاصی به شمار می آید . برای انتقال فایل ها بین برنامه های مختلف ، چاپ و یا انتشار آن در World Wide Web ، باید آن را با قالب بندیهای سازگار با مقصد ذخیره کنید .

Bitmap
قالب بندی استاندارد ویندوز به شمار می آید .

Graphical Interchange format (gif ) GIF
این قالب بندی یکی از ۳ قالب رایجی است که میتوان برای نشر وب استفاده نمود . از آن جایی که فایلهای ذخیره شده با این قالب حجم کمتری دارند برای ارسال آن از طریق مودم ، زمان کمتری صرف میشود .

Joint photographic Experts Group(jpg ) JPEG
به معنای انجمن گروه متخصصان عکاسی میباشد و jpg نیز یکی دیگر از سه قالب بندی مطلوب برای نشر وب به شمار می رود .

Portable Document Format(pdf) PDF
این قالب بندی ، قالب سند قابل حمل برنامه آکروبات ادوب میباشد . این سیستم برای ایجاد سندهایی است که توسط برنامه Acrobat خوانده میشود .

Portable Network Graphic (png) PNG
به معنای نگاره سازی شبکه قابل حمل است . این قالب برای نگاره سازی وب جدیدتر و بهتر است زیرا تراکم مطلوب gif ها را با لوحه رنگ نامحدود jpg ترکیب میکند . به هر حال مرورگرهای قدیمی آن را پشتیبانی نمی کنند .

tif – TIFF Tagged– Image File Format
قالب پرونده تصویری برچسب دار میباشد . این پرونده ها را میتوان هم در ماشین های ویندوز هم در ماشین های مکینتاش ذخیره نمود .

Encapsulated postscript(eps) EPS
قالبی است که برای استفاده در نشر رو میزی میباشد . این قالب از زبان توصیفی صفحه postscript استفاده میکند .

RAW :
این قالب بندی اطلاعات فایل را به صورتی ذخیره میکند که قالب بندی آن برای انتقال بین برنامه ها و کامپیوترهای مختلف بیشترین انعطاف پذیری را داشته باشد .

BDF :

فایل داده‌ای که در برنامه‌های حساب‌داری Data Ease استفاده می شود.

.DCF :
فایلی که در برنامه‌ی Chart XL 3.0 محصول Harvard Graphics به کار می‌رود.

.DCR :
یک فایل فیلمی که با نامPublished Shockwave در برنامه‌ی Director Shockwave Studio 8.5 به وجود می‌آید. این برنامه محصول Macromedia است.

.DCT :
یک بانک اطلاعاتی که محتوی واژه‌نامه بوده و در برنامه‌های مختلفی وجود دارد. از جمله‌ی این برنامه‌ها‌ می‌توان به Clarion Database Developer اشاره نمود.

.DEV و .DRV

فایل راه‌انداز وسایل که در برنامه‌های مختلف وجود دارد. منظور از راه‌انداز، نرم‌افزاری است که سخت‌افزارهای جانبی کامپیوتر را قادر می‌سازد با کامپیوتر ارتباط برقرار کنند.

.DIC :
فایل واژه‌نامه‌ای که در برخی از برنامه‌های کاربردی مانند Lotus Notes و Microsoft Winword وجود دارد.

.DIR :
فایل‌های بومی(محلی) که در برنامه‌ی Director Shockwave Studio 8.5 مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه‌ی مذکور محصول شرکت Macromedia می‌باشد. منظور از فایل‌ بومی(محلی)، فایلی است که به صورت اولیه‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال بسیاری از برنامه‌های کاربردی می‌توانند با فایل‌هایی که دارای فرمت‌های مختلف هستند کار کنند. اما برای این کار لازم است که این فایل‌ها قبلاً به فرمت محلی برنامه‌ی کاربردی تبدیل شوند.

.DIS :
فایل‌ حاوی کلمات مترادف که در برنامه‌های گرافیکیCorel DRAW مورداستفاده قرار می‌گیرد.

.DLD :
فایل داده‌ای که در برنامه‌ی Lotus1-2-3 استفاده می شود.

.DLL :
این پسوند معرف فایل‌هایی است که توانایی برقراری ارتباط با کتابخانه ها‌ی اینتراکتیو بر روی اینترنت را دارند. این فایل‌ها معمولاً در سیستم‌عامل‌های ویندوز و OS/2 وجود دارند و تنها وقتی که برنامه‌های مرتبط با آنها اجرا می‌گردند در حافظه بارگذاری می‌شوند.

.DLS :
فایل نصب که برای برنامه‌یNorton Disk Lock استفاده می‌شود.

.DMP :
این فایل شامل بخشی از داده‌های حافظه‌ی کامپیوتر است. فایل مذکور وقتی که یک برنامه پیش‌ از موعد تمام می‌شود به وجود می آید.

.DOC :
این پسوند به فایل‌های سندی و متنی که در برنامه‌های واژه‌پرداز به وجود می‌آیند تعلق دارد. از جمله‌ی این برنامه‌ها می‌‌توان بهMicrosoft Word و Corel Wordperfect اشاره نمود.

.DOS :
یک فایل متنی که در سیستم‌عامل‌های دیسک تولید می‌شود. منظور از سیستم‌عامل دیسک، سیستم‌عامل‌هایی است که هنگام شروع یا راه‌اندازی دوباره‌ی سیستم از دیسک بارگذاری می‌شود.

.DOT :
یک فایل سندی که در Microsoft Word مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.DRW :
فایل گرافیکی که در برنامه‌های Draw iGrafx Business و Microsoft Windows مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.DS4 :
فایل گرافیکی که در برنامه‌های Micrografx Designer 4 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.DSF :
فایل گرافیکی برداری که در برنامه‌های iGrafx Designer و Micrografx Designer محصول شرکت Micrografx وجود دارد. دو برنامه‌ی مذکور برنامه‌های گرافیکی هستند.

.DSG :
فایل بازی ذخیره شده در برنامه‌ی DOOM می‌باشد.

.DSS :
فایل صوتی دیجیتالی که در برنامه‌ی Digital Soup به وجود می‌آید.

.DTP :
این پسوند معرف سند متنی موجود در برنامه‌ی Timeworks Publisher 3.X می‌باشد. علاوه بر این، فایل نشر در برنامه‌ی Publish It! محصول میکروسافت نیز دارای این پسوند است.

.DVC :
فایل داده‌ای که در برنامه‌ی Lotus 1-2-3 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.DWT :
فایلی که توسط برنامه‌ی Dream Weaver 4.0 به وجود می‌آید. این برنامه برای ایجاد صفحه‌ی HTML مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه‌ مذکور Macromedia می‌باشد.

.EBY :
فایلی مقصدی که به بررسی خطا می‌پردازد و با برنامه‌ی Geo Works که یک برنامه‌ی اینترنتی متحرک است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.HFX :
این پسوند معرف فایل داده‌ای صوتی است که با مودم‌های US Robotics Rapid Comm ارتباط دارد.

.HGL :
پسوند مذکور برای فایل ترسیمی موجود در برنامه‌ی Graphics Language به کار می‌رود. این برنامه‌ محصول شرکت Hewlett-Packard است.

.HIT :
این پسوند نشانگر فایل صوتی است که با سیستم Hitplayer مرتبط می‌باشد. Hitplayer یک سیستم صوتی شبکه شده است که محصول شرکت Digigram می‌باشد.

.HLP :
پسوند فوق معرف فایل Help است که در برنامه‌های کاربردی مختلف وجود دارد.

.HPK :
در برنامه‌یHPACK از این پسوند برای نشان دادن فایل آرشیوی فشرده شده استفاده می‌شود. HPACK یک برنامه‌ی آرشیوی چند سیستمی است.

.HSI :
این پسوند معرف فایل‌های گرافیکی است که در برنامه‌های کاربردی شرکت Handmade Software وجود دارند. از جمله‌ی این برنامه‌ها می‌‌توان به Image Alchemy اشاره کرد.

.HST :
این پسوند معرف فایل تاریخچه است که در بعضی از برنامه‌ها مانند Pro Comm Plus وجود دارد.

.HTM :
این پسوند نشانگر فایلی است که در برنامه‌ی HomeSite مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه‌ی مذکور یک ویرایشگر HTML و محصول شرکت Macromedia است.

.HTML و .HTM :

این پسوند معرف فایل Hypertext Markup Language است. HTML زبانی است که از آن برای طراحی محتوای وب استفاده می‌شود. بنابراین فایل‌های HTML اساساً با صفحات وب در ارتباط هستند.

.HYC :
برنامه‌ی Corel Wordperfect این پسوند را برای فایل Hypenation به کار می‌برد. این فایل در برنامه‌های کاربردی ویندوز استفاده می‌شود.

.HYD :
این پسوند نشان‌دهنده‌ی فایل Hyphenation Dictionary است که برنامه‌ی Corel Wordperfect، آن را برای برنامه‌های کاربردی ویندوز استفاده می‌کند .

.HYP :
این پسوند معرف فایل فوق‌متن (Hypertex) است که در برنامه‌‌های کاربردی مختلف استفاده می‌شود. در چنین فایلی عناصر با استفاده از لینک‌های فعال با یکدیگر ارتباط دارند.

.ICA :
این پسوند برای فایل گرافیکی مبتنی بر استاندارد IOCA به کار می‌رود.

.ICC :
این پسوند نشان‌دهنده‌ی فایل تصویری چاپگر است که در برنامه‌های کاربردی Kodak مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.ICO :
در سیستم‌عامل ویندوز ۳٫X از این پسوند برای نشان دادن فایل آیکون استفاده می‌شد.

.ICS :
در برنامه‌ی پست‌الکترونیکی Microsoft Outlook از این پسوند برای نمایش فایل تقویم استفاده می‌شود.

.IDF :
این پسوند معرف فایل Instrument Drivers است که در سیستم‌عامل‌های ویندوز از آن در فایل‌‌های پیکربندی استفاده می‌شود. فایل Instrument Drivers مبتنی بر پروتکل MIDI می‌باشد. MIDI یک واسطه‌ی سری استاندارد است که اتصال بین ترکیب‌کننده‌های موسیقی، اسباب موسیقی و کامپیوترها را برقرار می‌سازد.

.IDW :
این پسوند نشان‌دهنده‌ی فایل گرافیکی برداری است که در برنامه‌ی IntelliDraw استفاده می‌شود.

.IDX :
این پسوند معرف فایل شاخص‌گذاری است که در برنامه‌های کاربردی مختلف مانند Microsoft Foxpro و Clip Gallery وجود دارد.

.IFO :
فایل‌ داده‌ای که در برنامه‌ی ImageForge Pro استفاده می‌شود. این برنامه یک ابزار ویرایشی تصویر است که شرکت Cursor Arts آنرا برای سیستم‌عامل ویندوز ۹۵ طراحی کرد.

.IFP :
این پسوند معرف فایل اسکریپتی است که در برنامه‌ی Knowledge Man مورد استفاده قرار می‌گیرد. Knowledge Man یک برنامه‌ی کاربردی پایگاه داده‌ای است.

.IFS :
این پسوند برای فایل سیستمی موجود در سیستم‌عامل OS/2 به کار می‌رود. شرکت IBM خالق این سیستم‌عامل‌ها است.

.IGES. یا IGS :

این دو پسوند برای فایل‌های مبتنی بر استاندارد LGES به کار می‌رود. این استاندارد به شرح مدل‌های ایجاد شده توسط برنامه‌های طراحی می‌پردازد. استاندارد مذکور شامل تعداد متنوعی از اشکال هندسی پایه است و روش‌هایی را برای شرح ترسیمات و نمودارهای مهندسی ارایه می‌دهد.

.IGX :
این پسوند در ارتباط با برنامه‌های iGrafx Professional، iGrafx Flow Charter، iGrafx Process و iGrafx Process for Six Sigma استفاده می‌شود. این برنامه‌ها محصول شرکت Micrografx هستند.

.IIF :
این پسوند معرف فایل Interchange است که در برنامه‌ی Quick Books وجود دارد و برای ویندوز به کار می‌رود. این برنامه محصول شرکت Intuit می‌باشد.

.IMP :
این پسوند برای فایل صفحه‌گسترده‌ی Improve به کار می‌رود. این فایل را در برنامه‌های کاربردی Lotus می‌توان یافت.

.IND :
این پسوند معرف فایل شاخص‌گذاری است که توسط برنامه‌ی dBase IV استفاده می‌شود.

.INDD :
این پسوند نشان‌دهنده‌ی فایلی است که در برنامه‌ی Adobe InDesign استفاده می‌شود. برنامه‌ی مذکور در سال ۱۹۹۹ به بازار عرضه شد.

منبع:http://saeid860.blogfa.com/post-5.aspx
انجمن های تخصصی فلش خور – تمامی انجمن‌ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.