انگشت‌دانه‌ای برای تقویت حس لامسه جراح

سلامت > تحقیقات– محققان دانشگاه ایلینویز، با استفاده از فناوری نانو موفق به ساخت انگشت‌دانه‌ای شدند که حس لامسه جراح را تقویت می‌کند

به گزارش ایرنا، این انگشت دانه الکتریکی پس از برخورد با سطوح، پزشک جراح را با علائمی چون سوزن‌ سوزن شدن و سوزش آگاه می‌کند.

گرچه انگشتان ما ابزار دقیقی برای لمس سطوح به شمار می‌آید ولی در شناسایی بسیاری از سطوح ظریف از حساسیت بالایی برخوردار نیستند. این پوشش قادر است ضخامت و ترکیب بافت را احساس کند.

این مدار الکتریکی قابل انعطاف به گونه‌ای طراحی شده است که به‌ راحتی در نوک انگشتان قرار می‌گیرد. این انگشت‌دانه فوق پیشرفته حاوی لایه‌های الکترود طلا به ضخامت چند نانومتر است که بین لایه‌های پلاستکی پلی آمید قرار گرفته‌اند.

مجموع این لایه‌ها روی یک لاستیک سیلکونی به شکل انگشت نصب شده‌اند به‌طوری که یک طرف مدار به‌ طور کامل با نوک انگشت در تماس است. در طرف دیگر حسگرهایی برای اندازه‌گیری فشار، دما و خواص الکتریکی مانند مقاومت قرار دارد.

هنگامیکه این لاستیک در انگشتان فرو می‌روند پوست را با احساس سوزن‌سوزن‌شدن ناشی از ولتاژ تحریک می‌کند. میزان این سوزش بسته به خواص جسم لمس‌شده متفاوت است.

محققان بر این باورند که ساخت این ابزار گام بزرگی در ساخت تجهیزات پزشکی فوق پیشرفته محسوب می‌شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.