اهداف آلبانی از پذیرش منافقین در خاک این کشور

۲۹م اسفند ،

اعلام آمادگی تنها کشور اروپایی عضو سازمان همکاری اسلامی برای پذیرش تعدادی از منافقین، برخلاف روح توافق و تعهدات کشورهای اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) اوایل هفته جاری، «سالی بریشا» اول‌وزیر کشور اروپایی آلبانی از پیشنهاد دولت متبوعش برای اعطای پناهندگی به ۲۱۰ تن از عناصر گروهک تروریستی منافقین که در خاک عراق به سر می‌برند، خبر داد.

فارغ از مخالفت سرکرده منافقین با این پیشنهاد، اصل ارائه آن توسط دولت آلبانی در شرایط کنونی پرسش‌هایی را در ذهن متبادر می‌کند.

آلبانی یکی از متحدان استراتژیک ایالات متحده در میان کشورهای حوزه بالکان به شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای که در دوران جورج بوش، واشنگتن حمایت‌های بی‌سابقه‌ای از این کشور کوچک مسلمان به عمل آورد، و “همین بریشا” که در آن زمان رئیس‌جمهور این کشور بود در واکنشی غیرمعمول در برابر این پشتیبانی‌ها، اقدام به رونمایی از مجسمه بوش پسر در تیرانا، پایتخت آلبانی کرد.

از سوی دیگر، آلبانی یکی از کشورهای در صف پیوستن به اتحادیه اروپاست و به‌طور رسمی از آوریل سال ۲۰۰۹ تاکنون در انتظار موافقت اروپایی‌ها برای انضمام خود به این نهاد مهم منطقه‌ای است.

پیشنهاد آلبانی تنها ساعاتی بعد از دیدار «باربارا لیو»، معاون وزیر امورخارجه آمریکا با اول‌وزیر آلبانی اعلام شد، به همین جهت شائبه سیاسی‌بودن این اقدام و تحت‌فشار بودن دولت تیرانا توسط آمریکایی‌ها در این ماجرا بسیار است؛ به‌ویژه با درنظرگرفتن موضوع کمک‌های بزرگ و بی‌سابقه واشنگتن به این کشور و تلاش‌های بریشا برای پیوستن به اتحادیه اروپا از سال‌ها پیش تاکنون، این مسئله تقویت می‌شود.

به‌رغم درخواست‌های مکرر سازمان ملل و دولت عراق، تاکنون هیچ یک از کشورهای اصلی اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهای غرب این اتحادیه، حاضر به پذیرش اعضای گروهک تروریستی منافقین که بسیاری از آن‌ها تابعیت اروپایی دارند، نشده‌اند و اصولاً سیاست‌های سخت‌گیرانه کشورهای اروپایی، بخصوص حوزه اسکاندیناوی با اعطای پناهندگی به این گروه، نشان از عدم‌تمایل این بخش از کشورهای اروپایی به استقبال از اعضای منافقین است.

اما در این میان کشورهای کوچک و در حال توسعه اروپایی که اتفاقاً سال‌ها به‌دنبال عضویت در اتحادیه اروپایی می باشند و توسط حکومت‌هایی هوادار غرب و مورد حمایت آن‌ها اداره می‌شوند، به نظر می‌رسد محکوم به پذیرش این‌گونه اِعمال فشارها می باشند.

اعلام آمادگی تنها کشور اروپایی عضو سازمان همکاری اسلامی برای پذیرش تعدادی از منافقین، برخلاف روح توافق و تعهدات کشورهای اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم است.

آلبانی باید نسبت به عواقب خطرناک پیشنهاد خود با استفاده از تجربه بعضی کشورهایی که در قبل با حمایت از منافقین به حیاط‌خلوت فعالیت‌های گروهکی و تروریستی آنها تبدیل شدند و اکنون از پذیرش آن‌ها گریزانند، متنبه شود تا امنیتش از ناحیه یک گروهک تروریستی خطرناک و مداخله‌جو مورد تهدید قرار نگیرد.

البته این موضوع به معنای مخالفت با تلاش‌های سازمان ملل برای اخراج منافقین تروریست از عراق و فرستادن آنها به کشورهای دیگر نیست؛ بلکه مهم این است که آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی که همیشه از حامیان گروهک تروریستی منافقین بوده‌اند باید شخصاً نسبت به پذیرش اعضای این گروهک تروریستی و خطرناک در خاک خود اقدام و از انداختن توپ در زمین دیگر کشورها اجتناب کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.