اهداف برخی گروهها در ژاپن ایجاد زمینه اتحاد نظامی با آمریکا است

به گزارش روز جمعه ایرنا،رییس کمیته حزب کمونیست ژاپن طی سخنانی در توکیو گفته است که باید نسبت به مسایل پشت پرده مربوط به جزایر مورد مناقشه با چین هوشیار بود.

وی افزود: مطرح شدن مسایل مربوط به جزایر ˈدیائو یو ˈ در دریای شرقی اهدافی از جمله تقویت برنامه های نظامی در ژاپن دارد.

وی گفت: چین و ژاپن در دیدارهای مربوط به عادی سازی روابط دو کشور در سال ۱۹۷۲ و در ملاقاتی دیگر مربوط به انعقاد پیمان دوستی در سال ۱۹۷۸ درباره کنار گذاشتن مناقشه مربوط به جزایر به توافق نظر رسیده بودند.

رییس کمیته حزب کمونیست در ژاپن تاکید کرد: اما برخی از گروه های سیاسی ژاپن اکنون قصد دارند با سوء استفاده از مسایل مربوط به جزایره دیائو یو دست به تقویت نیروی نظامی و اتحاد نظامی با آمریکا بزنند.

وی بدون نام بردن از فرد و یا گروه خاصی گفت: برخی از آنان حتی ابراز عقیده کرده اند که ژاپن باید دارای نیروهای زمینی و دریایی باشد.

وی افزود: تقویت نیروی نظامی و اصلاح قانون اساسی با سوءاستفاده از مسایل مربوط به جزایر دیائو یو، این مسایل را به بدترین وضعیت می رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هفته ای که گذشت جناح راست ژاپن را به اقدامات تحریک آمیز برای متشنج کردن بیشتر روابط دو کشور متهم کرد.

در حالی که دستگاه های دیپلماسی دو کشور سعی در آرام کردن روابط متشنج را دارند اما گروهی از راست گرایان ژاپنی در اقدامی که موجب واکنش پکن شد وارد آبهای جزایر مورد منازعه در دریای شرقی شدند.

هونگ لی با اشاره به این اتفاق گفت: در حالی که چین در حال تقویت گفت و گوها درباره مسایل مورد مناقشه مربوط به جزایر دیائو یو است ، این سوال مطرح می شود که راست گرایان ژاپنی با اقدامات تحریک آمیز چه هدفی را دنبال می کنند؟

تحرکات تازه راست گرایان ژاپنی در حالیست که چینی ها روز پنجشنبه گذشته از انتخاب ˈ شینزو آبه ˈ به عنوان رهبر جدید حزب لیبرال دمکرات ژاپن ابراز نگرانی کردند.

ˈ آبه ˈ که پیشتر نخست وزیر ژاپن بوده ریاست این حزب را از آن خود کرد.

این حزب یکی از مهمترین احزاب مخالف در ژاپن محسوب می شود.

این تحول در حالیست که روابط توکیو و پکن بر سر ادعای مالکیت بر جزایر دریایی شرقی بسیار تیره شده است.

روزنامه های چین نوشتند که ˈ آبه ˈ به دلیل تندروی ها و سیاست رادیکال در قبال چین فردی شناخته شده است.

آبه از جمله کسانی است که جنایات جنگی ژاپنی ها علیه چین را در جنگ جهانی دوم زیر سوال برده و تاکید کرده که نظامیانی که چین آنها را مجرم می داند، جنایتی مرتکب نشده اند.

این سیاستمدار ۵۸ ساله مدتی قبل نیز بر اصلاحات در کتب درسی و آموزشی تاریخ در ژاپن تاکید کرد.

چینی ها معتقدند او با این کار حقایق تاریخی را نادیده گرفته و باعث انحراف اذهان عمومی در ژاپن شده است.

آساق ** ۲۷۵ **

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.