اهدای خون و بهبود علایم آسم

۱۶خردادماه،
ممتاز نیوز : همه ما می دانیم، اشخاص با اهدای خون جان بسیاری را نجات می دهند، اما محققان می گویند علاوه بر آن، این حرکت انسان دوستانه برای اهدا کننده خون نیز مفید است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ نتایج تحقیقات نشان می دهد، اهدا کردن خون خطر حمله قلبی و حتی سرطان را کاهش می دهد و علاوه بر آن با اهدا کردن یک واحد خون، هر فرد ۶۵۰ کالری می سوزاند. همچنین اهدای خون سبب می گردد میزان آهن خون کاهش یابد. آهن در میزان غلظت و چسبندگی بافت خونی تاثیر دارد. بالا بودن میزان آهن سبب غلیظ شدن خون می گردد . روند اکسیداسیون کلسترول را سرعت می بخشد که این امر روی غلظت خون تاثیر می گذارد و هنگام جریان یافتن خون در رگ ها فرسایش افزایش پیدا می کند. با افزایش پیدا کردن فرسایش در جداره سرخرگ ها، احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی بالا می رود.

با اهدای مداوم خون، مقداری از آهن خون کم می گردد و این امر سبب رقیق شدن آن خواهد شد. یافته های تازه نشان می دهد اشخاص ۴۳تا۶۱ سالی که هر ۶ ماه خون اهدا می کنند کمتر در معرض حمله قلبی و سکته قرار دارند. بررسی ها روی بیش از ۲۰هزار داوطلب فنلاندی نشان می دهد اهدا کنندگان نسبت به بقیه اشخاص ۸۸ درصد کمتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند. در اشخاصی که دچار کم خونی و فقر آهن نیستند پس از اهدای خون، بدن طی ۴۸ ساعت تمامی خون از دست رفته و طی ۴تا۸ هفته تمام گلبول های قرمز را جایگزین می کند.

ویتامین D برای مقابله با آسم مفید است

گروهی از محققان انگلیسی ادعا می کنند، ویتامین D در بهبود تنفس مبتلایان به آسم موثر است و به طور چشمگیری علایم این بیماری را کاهش می دهد. ویتامین D میزان ماده شیمیایی طبیعی موجود در بدن را که علایم بیماری را تشدید می کند، کاهش می دهد. آسم بیماری التهابی مجاری تنفسی است که سبب انقباض آن ها می گردد و در نتیجه به حمله های تنفسی و خس خس سینه می انجامد که می تواند خطرناک باشد.

در حال حاضر آسم شدید با تجویز قرص های استروئیدی که ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، درمان می گردد. بیشتر بیماران نسبت به استروئید مقاومت پیدا می کنند که این امر درمان را سخت تر می کند و بیماران را در معرض خطر حمله های آسم قرار می دهد. ادله بسیاری نشان می دهد کمبود ویتامین D خطر بروز بیماری های متعددی از جمله سرطان های مختلف را افزایش می دهد. بدن از طریق نور خورشید بخش عمده ویتامین D مورد نیاز خود را تولید می کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.