اهمیت معنویت و اخلاق اسلامی باید به پزشکان شناسانده شود

۰۱م اسفند ،

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: اهمیت معنویت و اخلاق اسلامی باید به پزشکان شناسانده شود، زیرا وقتی پزشک متوجه باشد که درمان یک بیمار در دستگاه الهی، هم‌تراز با نجات جامعه بشری است، آن‌گاه شاهد تقویت روند مثبت حوزه اخلاق پزشکی در کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، “سردار حسین سلامی”، صبح امروز در اولین “همایش اخلاق و معنویت در مراکز درمانی نیروهای مسلح” که در بیمارستان بقیه‌الله برگزار شد، برپایی چنین همایش‌هایی را راهکاری برای جست‌وجو و ایجاد فضای جدید در حوزه درمان ارزیابی کرد و اظهار داشت: ان‌شالله این همایش، سکوی پرشی برای نوآوری‌ها در عرصه درمانی و تثبیت اخلاق اسلامی پزشکی در روند درمان باشد.

وی افزود: توجه به حیات انسان، سبب خشنودی خداوند بوده و هم‌تراز با احیای تمام بشریت است.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به این که کامل‌ترین و زیباترین تجلی عالم آفرینش در انسان نهفته است، تصریح کرد: تمام انسان‌ها در درگاه الهی با ارزش می باشند، بنابراین باید در حفظ سلامتی این مخلوق ارزشمند با تمام توان تلاش کرد.

سردار سلامی، حفاظت از سلامتی انسان را وظیفه‌ای بسیار خطیر دانست و با یادآوری این‌که ریشه علم اخلاق پزشکی در غرب به علمای اسلام به ویژه محمدبن زکریای رازی می‌رسد، تصریح کرد: مطالعه در علوم مادی و غیرمادی با هر متدی به شکل صحیح، ما را به حقایقی می‌رساند که در قرآن و تعالیم اسلام بیان شده است.

وی ادامه داد: فرد بیمار با احساس درد و ترس روبه روست و بنابراین کادر درمانی وظیفه دارد این احساس ترس را از دل وی زدوده و امید را جایگزین آن کند که این امر با تقویت معنویت می‌تواند سبب درمان او باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به پیچیدگی‌های سیستم بدن انسان اظهار داشت: وجود انسان به قدری کامل است که تمامی علوم را در خود جای داده، بنابراین پاسداشت این گوهر آفرینش، معادل احترام به خدا است.

سردار سلامی تصریح کرد: سیستم درمانی در کشور ما باید محیطی تربیتی و فضای معنویی داشته باشد تا بیمار با آرامش به یاد خدا بیفتد؛ در حقیقت تزریق روح معنویت و اخلاق با توجه به آموزه‌های دینی ملت ما بسیار ارزشمند است.

وی با تاکید بر اینکه فضای درمان باید سرشار از روح مهربانی باشد، گفت: رفتار انسانی با بیمار، نیازمند یک سیستم‌سازی قوی در فرآیند آموزش و درمان کادر پزشکی است.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این‌که عادت نباید بر حس نوع‌دوستی پزشکان غلبه کند، افزود: بزرگ‌ترین آفت کار درمانی، تکرار و بی‌حوصلگی است.

وی اظهار داشت: رشد حرفه‌ای کادر درمانی باید با رشد معنوی آن‌ها متوازن باشد در غیر این صورت فرد با ایرادات بزرگی مواجه خواهد شد.

سردار سلامی یادآور شد: کم‌سواد دانستن اشخاص با برخورد نامهربانانه، ناشی از نوعی ضعف فرهنگی در کشور است که باید برای رفع آن کوشید و نیروهای مسلح باید در این امر پیش گام باشند.

وی خاطرنشان ساخت: نیروهای مسلح هر کشور، محل تجمیع علوم بشری در اوج می باشند، زیرا سربازی که به میدان جنگ می‌رود باید به گونه‌ای تربیت شود که حاضر باشد بزرگ‌ترین دارایی خود یعنی جانش را برای حفظ باورهایش فدا کند.

وی داشتن شجاعت اخلاقی و اسرار نداشتن بر روش‌های غلط درمانی را یکی از اصول اخلاق پزشکی دانست و ادامه داد: امانتداری،‌ پاکدامنی،‌ نیکوکاری و اخلاق حسنه از دیگر اصول مهم اخلاق پزشکی می باشند.

جانشین فرمانده کل سپاه، ایجاد فضای پاک بر اساس ارزش‌ها و کرامات انسانی در بیمارستان‌ها را از وظایف مهم روحانیون برشمرد و تصریح کرد: استحکام‌بخشی به مبانی اعتقادی در ایران بسیار مهم است، زیرا مردم ما مسلمان می باشند و مسلمان، ذاتا عزیز و لایق تکریم بوده و هیچ‌گونه بی‌احترامی را نمی‌پسندد و در صورت دیدن بی‌احترامی، بیماری‌اش تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: اهمیت معنویت و اخلاق اسلامی باید به پزشکان شناسانده شود، زیرا وقتی پزشک متوجه باشد که درمان یک بیمار در دستگاه الهی هم‌تراز با نجات جامعه بشری است، آن‌گاه شاهد تقویت روند مثبت حوزه اخلاق پزشکی در کشور خواهیم بود.

سردار سلامی در پایان، خواستار ایجاد جلسات و همایش‌های مشترک بین پزشکان و روحانیون شد و خاطرنشان کرد: ایران که در علم پزشکی سرآمد است باید در حوزه اخلاق پزشکی نیز مثال‌زدنی باشد.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.