اهمیت همکاریهای اقتصادی ونظامی چین وهند برای آمریکا

همکاریهای اقتصادی و نظامی چین و هند اهمیت فوق العاده ای برای آمریکا دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی راشاتودی ؛‌ سفر وزیر دفاع چین به هند اهمیت فوق العاده ای نه تنها برای دو کشور بلکه برای کل جهان بویژه آمریکا دارد. 

این سفر تاریخی است زیرا حدود یک دهه می شود که وزیر دفاع چین به هند سفر نکرده بود. یکی از اهداف این سفر تقویت امنیت مرزی میان دو کشور و افزایش همکاری میان نیروهای مسلح چین و هند است. بسیاری بر این باورند با توجه به اینکه اقتصاد چین و هند سریعترین رشد را در جهان دارد، طبیعتا باید رقیب یکدیگر باشند اما کارشناسان معتقدند که در چنین شرایطی همکاری و مشارکت دو کشور بیشتر معنا پیدا می کند.

 چهل درصد از جمعیت جهان در این دو کشور زندگی می کنند. رشد سریع اقتصادی این دو کشور در حالیست که بسیاری از اقتصادهای غربی در رکود است از این رو همکاری چین و هند برای اقتصادهای بحران زده ای نظیر آمریکا بسیار حیاتی است. آمریکا هر سال هشت میلیارد و چهارصد میلیون دلار سلاح به هند صادر می کند. هند بزرگترین وارد کننده تسلیحات در جهان است.

 البته عده از تحلیلگران می گویند آمریکا برای مهار نفوذ فزاینده چین در منطقه به کمک هند نیاز دارد. آمریکا همچنین برای خروج از افغانستان به متحدی استراتژیک در منطقه نیاز دارد و این متحد هند است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.