اهمیت آموزش “بهداشت” کمتر از خدمات درمانی نیست

اردیبهشت ۱۴۰۳

بر خلاف بسیاری از تصورات، اهمیت برنامه‌های آموزشی “بهداشت” و ارتقای سلامتی کمتر از خدمات درمانی و دارویی نیست و این دو موضوع باید همزمان به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند.

عبد‌الرضا رحمانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه در کشورمان برنامه‌های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، هنوز جایگاه واقعی خو را در نظام خدمات بهداشتی و درمانی پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه عمده بودجه بخش سلامت صرف خدمات درمانی و دارویی می‌شود، تاکید کرد: بر خلاف بسیاری از تصورات، اهمیت برنامه‌های آموزش بهداشت و ارتقای سلامتی کمتر از خدمات درمانی و دارویی نیست و این دو موضوع باید همزمان و به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند.

رحمانی گفت: باید از ظرفیت‌ها و اثرات مفید برنامه‌های آموزشی بهداشت و ارتقای سلامت برای مهار و کنترل بیماری‌ها، مرگ و میر‌ها و معضلات بهداشتی و درمانی استفاده کرد.

وی یاد آور شد: در حال حاضر دلایل عمده ابتلا، ناتوانی و مرگ و میر در بسیاری از جوامع و کشورها، بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و سکته مغزی است که این بیماری‌ها به طور عمده به سبب شیوه‌های نادرست زندگی و رفتارهای فردی غلط ایجاد می‌شوند.

رحمانی خاطر نشان کرد: عواملی مانند استعمال دخانیات به ویژه سیگار، الگوهای مناسب تغذیه‌ای، نداشتن فعالیت و تحرک بدنی، چاقی و اضافه وزن، مصرف مشروبات الکلی، رفتارهای ناسالم جنسی، استرس‌ها و فشارهای روانی از مهمترین رفتارها و عوامل موثر در مرگ و میر جوامع مختلف است.

وی گفت: اجرای دقیق و مداوم برنامه‌های آموزشی بهداشت و ارتقای سلامتی که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌تواند به کنترل عوامل خطر و اصلاح رفتارها و شیوه‌های زندگی کمک بسیار بسیاری کند.

انتهای پیام/

رحمانی اظهار داشت: موضوع مهم و تعیین‌کننده این است که برنامه‌های بهداشتی و درمانی در کنار برنامه‌های آموزشی و فرهنگ سازی و به موازات یکدیگر اجرا و ادامه یابند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.