اوباما با دو انجیل و دو بار سوگند می‌خورد

۲۷م دیماه ،

باراک اوباما قرار است در جریان مراسم سوگند روز دوشنبه ۲۱ ژانویه از دو انجیل یکی متعلق به دکتر مارتین لوترکینگ، مدافع حقوق مدنی و مخالف تبعیض نژادی و دیگری متعلق به آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهوری آمریکا برای سوگند استفاده کند.

باراک اوباما، اولین رئیس‌جمهوری آمریکاست که با دو انجیل در دو مراسم جداگانه برای ریاست جمهوری سوگند یاد می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، قرار است اولین مراسم ایراد سوگند باراک اوباما کمی پیش از ظهر روز یکشنبه هفته آینده و به صورت خصوصی با حضور خانواده و چند تن از اعضای شاخص دولت آمریکا در اتاق آبی کاخ سفید و به ریاست جان رابرتز، قاضی دادگاه عالی برگزار شود.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید همچنین اعلام کرد که این مراسم پیش از برگزاری مراسم نهایی که روز دوشنبه و به صورت علنی و با حضور کاروان‌های شادی و رژه اجرا می‌شود، برگزار خواهد شد.

بر اساس بیستمین متمم قانون اساسی آمریکا که در مارس سال ۱۹۳۲ توسط کنگره تصویب و تایید شد، تاریخ مراسم ایراد سوگند رئیس‌جمهوری آمریکا ظهر روز ۲۰ ژانویه تعیین شده است.

به سبب آنکه ۲۰ ژانویه امسال روز یکشنبه است، اوباما مراسم ایراد سوگند را در یک مراسم خصوصی در کاخ سفید برگزار می‌کند و مراسم عمومی روز دوشنبه ۲۱ ژانویه و در مقابل کنگره آمریکا برگزار می‌شود.

این هفتمین باری است که در تاریخ آمریکا مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا با روز یکشنبه مصادف می‌شود. این مراسم به صورت سنتی روزهای یکشنبه برگزار نمی‌شود چرا که دادگاه‌ها و سایر موسسات عمومی و دولتی در این روز تعطیل می باشند.

تا پیش از سال ۱۹۳۳، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در چهارم مارس که روز پایانی جلسه کنگره است، سوگند یاد می‌کرد اما به سبب مدت زمان طولانی میان انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر و مراسم تحلیف چهارم مارس که سبب می‌شد جلسات موقت و طولانی کنگره به وجود آید و نگرانی‌ها در خصوص بروز یک بحران ملی ایجاد شود، این زمان تغییر کرد.

همچنین در مراسم روز یکشنبه انتظار نمی‌رود که اوباما به سخنرانی بپردازد.

سوگند رئیس‌جمهور آمریکا که در ماده دوم بخش اول قانون آمده به این شرح است: من رسما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد می‌کنم که به صورت عادلانه ریاست جمهوری ایالات متحده را به دست گرفته و با بهترین توانایی به حمایت و حفاظت از قانون اساسی کشور بپردازم.

باراک اوباما همچنین قرار است در جریان مراسم سوگند روز دوشنبه ۲۱ ژانویه از دو انجیل یکی متعلق به دکتر مارتین لوترکینگ، مدافع حقوق مدنی و مخالف تبعیض نژادی و دیگری متعلق به آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهوری آمریکا برای سوگند استفاده کند.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری هم در یک مراسم جداگانه صبح روز یکشنبه هفته آینده در یک مرکز نیروی دریایی سوگند یاد می‌کند.

اولین مراسم سوگند اوباما در روز یکشنبه با موارد تازه‌ای همراه است.

وی اولین شهروند آمریکایی متولد هاوایی و اولین آفریقایی-آمریکایی است که برای بار دوم رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و سناتور دایان فینشتین، اولین زنی است که رئیس تشریفات مراسم روز یکشنبه است.

تخمین زده می‌شود که در مراسم تحلیف روز دوشنبه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن شرکت داشته باشند.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.