اوباما: با ۱+۵ برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران همکاری می‌کنیم

۲۱ام بهمن ،

رییس‌جمهور آمریکا گفت: به همراه گروه ۱+۵ تلاش می‌کنیم که موضوع هسته‌ای ایران به شکل صلح‌آمیز از طریق راه‌های دیپلماتیک حل شود.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دربارهٔ موضوع هسته‌ای ایران مدعی شد: زمانی که در اولین دوره ریاست جمهوری، به مقامات ایران گزینه‌ای را ارائه کردم که مسوولیت‌های بین‌المللی خود را بر عهده بگیرند و روابط خوبی با آمریکا داشته باشند و اگر مسوولیت‌های خود را در جامعه بین‌المللی نادیده بگیرند در این صورت با تحریم و انزوا رو به رو می باشند، متاسفانه تهران بار دیگر به مقابله پرداخت و ملت ایران را مجبور کرد که در فشار بیش‌تری زندگی کنند.

وی با بیان این ادعا که برنامه هسته‌ای ایران به منبع نگرانی در جهان تبدیل شده است، بدون توجه به گزارش‌های آژانس دربارهٔ ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: ایران صاحب تسلیحات هسته‌ای نه تنها برای ترکیه بلکه برای تمام همسایگان و جهان غیرقابل قبول است و یک تهدید جدی محسوب می‌شود. بر همین اساس آمریکا بارها اعلام کرده است که اجازه نمی‌دهد که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

اوباما افزود: با گروه ۱+۵ تلاش می‌کنیم که موضوع هسته‌ای ایران به شکل صلح‌آمیز از طریق راه‌های دیپلماتیک حل شود. مقامات ایرانی می‌دانند که چکار انجام دهند. باید وظایف خود را در زمینه هسته‌ای انجام دهند. جامعه بین‌المللی را باید قانع کنند که برنامه هسته‌ای کشورشان صلح‌آمیز است. اگر چنین کاری انجام دهند در این صورت می‌توانند در جامعه بین‌المللی حضور فعالی داشته باشند و روابط تجاری خود را با کشورهای دیگر گسترش دهند. در غیر این صورت فشارها افزایش می‌یابد.

رییس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: باید جامعه بین‌المللی دربارهٔ این موضوع حضور داشته و با یکدیگر همکاری کنند. می‌دانم که برای بعضی از کشورها از جمله ترکیه همکاری با ایران بسیار هزینه‌بر شده است و شرکت‌های ترک از همکاری با ایران دست بر می‌دارند و به این سبب ترکیه مانند کشورهای دیگر برای دستیابی به انرژی هزینه بیش‌تری پرداخت می‌کند. اما اگر ایران به تسلیحات هسته‌یی دست یابد در این صورت کاری نمی‌توان انجام داد.

ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال دستیابی به انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز است.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.