اوباما: محتاطانه خوشبینم

۲۸خردادماه،

اولین واکنش مستقیم رهبران آمریکا و روسیه به انتخاب روحانی

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
باراک اوباما در اولین واکنش مستقیم خود نسبت به انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری ایران «محتاطانه» ابراز خوشبینی کرد و گفت، امیدوار است با اتمام این انتخابات، بتوان گفت‌وگوهایی را پیش گرفت که حل مسأله هسته‌ای ایران را ممکن سازد.

رییس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس گروه هشت کشور صنعتی بزرگ جهان با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود ملاقات و این واکنش را در کنفرانس خبری مشترک خود با رییس‌جمهوری روسیه عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین نیز در این کنفرانس خبری گفت، امیدوار است نتیجه انتخابات در ایران سبب شود تا فرصت‌های تازه‌ای برای حل پرونده هسته‌ای ایران فراهم آید.

رییس‌جمهوری روسیه گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا حل‌وفصل این مسأله به گونه‌ای دوجانبه و در قالب فرآیند مذاکرات بین‌المللی باشد.

پیش‌تر، دنیس مک‌دانا، رییس دفتر کاخ سفید در یک برنامه تلویزیونی انتخاب حسن روحانی را «بالقوه نشانه امید» خواند.

مک‌دانا در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «در برابر مردم» از شبکه سی.بی.اس گفته بود که اگر رییس‌جمهوری منتخب ایران «به تعهدات خود تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل» و دربارهٔ برنامه هسته‌ای تهران رفع تردید کند، می‌تواند «دولت آمریکا را شریک خود بیابد.»

پوتین: آمریکا و روسیه به برگزاری نشست صلح سوریه امیدوارند

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری روسیه پس از گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود اعلام کرد، واشنگتن و مسکو همچنان به برگزاری نشست صلح دربارهٔ سوریه امیدوار می باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که کشورش و آمریکا طرح برگزاری نشست صلح ژنو دربارهٔ سوریه را کنار نگذاشته‌اند.

پوتین گفت: مطمئنا ما اختلاف‌نظر داریم اما همه ما برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه مصمم هستیم.

اوباما نیز در این زمینه گفت که بین دو طرف اختلاف نظر وجود دارد اما دربارهٔ ضرورت کاهش خشونت‌ها در سوریه توافق دارند.

متن کامل کنفرانس مطبوعاتی پوتین و اوباما از طریق این لینک قابل دسترسی است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.