‘اوباما ‘ نتوانست با برگ چین بازی کند

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه شب طی سخنانی دو کشور چین و سنگاپور را به خاطر آنچه کاهش خرید نفت از ایران خواند برای شش ماه دیگر از شمول تحریم‌های کنگره آمریکا معاف کرد.

طی روزهای اخیر مقام ها و کارشناسان چین به صراحت به آمریکا هشدار دادند که حاضرند در برابر آمریکا به خاطر ایران بایستند.

چینی ها این چنین استدلال می کنند که آمریکا قوانین داخلی خود را در صحنه بین المللی به مورد اجرا گذاشته و تحریم ایران نیز سیاستی است که واشنگتن برای مقابله و جلوگیری از رشد سایر کشورها از جمله چین در پیش گرفته است.

اداره کل گمرگ چین هفته گذشته اعلام کرد که واردات نفت این کشور از ایران در ماه می به بالاترین میزان رسیده است.

دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام جهان در ماه می امسال دو میلیون و ۲۲۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرد.

اداره کل گمرک چین که این آمار را اعلام کرده می افزاید، این رقم در مقایسه با یک ماه قبل از آن ۳۵ درصد رشد داشته و معادل ۵۲۴ هزار بشکه نفت در روز است.

منابع رسانه های در چین معتقدند افزایش واردات نفت از ایران نشان می دهد پکن تسلیم فشارهای آمریکا نشده است.

این در حالیست که چین به طور رسمی به آمریکا گوشزد کرده هرگونه تحریم علیه این کشور را مقابله به مثل خواهد کرد.

‘ هونگ لی ‘، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هفته قبل در نشست خبری گفت که واردات نفت توسط کشورش از ایران منطقی و مشروع است و هیچ کشوری حق مداخله در این روابط تجاری را ندارد.

کارشناسان می گویند، هرگونه تصمیم آمریکا برای تحریم چین آغاز جنگ تجاری را جرقه خواهد زد و این روند هرگز به نفع آمریکا نخواهد بود.

این در حالیست که اصحاب رسانه در چین معتقدند اوباما برای بدست آوردن رای در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور بحث تحریم ایران را پر رنگ مطرح می کند اما اگر با چین وارد جنگ تجاری شود، مرگ سیاسی او فرا خواهد رسید.

مطبوعات چین طی روزهای اخیر در تحلیل ، مقاله و گزارش های متعددی ایران را کشوری دوست خواندند و نوشتند، چین در برابر زیاده طلبی و سیاست های یکجانبه آمریکا ایستادگی می کند.

‘ گلوبال تایمز ‘، یک روزنامه دولتی چاپ پکن نوشت: چین در خصوص معاملات نفتی با ایران با آمریکا مصالحه نخواهد کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه چین به عنوان یک کشور بزرگ تا آخرین نفس در برابر سیاست های یکجانبه آمریکا ایستادگی خواهد کرد، افزود: دولت آمریکا نمی تواند چین را تحت فشار قرار دهد زیرا مخاطرات اقتصادی آن برای واشنگتن بیشتر خواهد بود.

گلوبال تایمز نوشت: اگر آمریکا بخواهد شرکت های چینی را تحریم کند بلافاصله شرکت های آمریکایی هم زیان های آن را تجربه خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، اوباما فشار بیشتر بر ایران را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری موثر می داند اما جنگ تجاری با چین به منزله پایان حیات سیاسی او خواهد بود.

در همین حال ارگان حزب حاکم چین نیز سیاست خارجی آمریکا را پراشتباه توصیف کرد و افزود که آمریکایی ها می خواهند مسایل داخلی خود را با هدف قرار دادن موضوعات خارجی حل کنند.

روزنامه ‘مردم ‘ امروز نوشت: اینکه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با دستاویز قراردادن کشورهای دیگر به دنبال پیروزی هستند، بسیار تاسف آور است.

این نشریه تصریح کرد که این نامزدان با هدف قراردادن کشورهای دیگر در واقع سیاست خارجی را دستاویزی برای رسیدن به اهداف داخلی کرده اند.

روزنامه مردم سیاست خارجی آمریکا را به یک نمایشنامه غم انگیز تشبیه کرده و آورده است: هر نامزدی در آمریکا که قوی تر به چین بتازد، می تواند بگوید که قادر است با همین روند مشکلات اقتصادی آمریکا را حل کند.

روزنامه مردم می نویسد: متاسفانه سیاست های آمریکا اقتصاد جهان را دچار بحران کرده است . این روندی است که باید ترمیم شود. آمریکا باید بپذیرد که حملاتی از این دست به کشورهای دیگر نظیر چین مشکلی از آن کشور حل نمی کند.

این نشریه پرشمارگان چاپ پکن تاکید کرده که بازی کردن با ‘ ورق چین ‘ اقتصاد آمریکا را از سقوط نجات نمی دهد.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۵۵۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.