اوبونتوی تازه را نصب نکنید

۱۹م آذر ،

مبدع و رهبر جنبش نرم افزار آزاد، تازه ترین نسخه اوپ سورس سیستم عامل اوبونتو را خطرناک و جاسوسی خواند.
ریچارد استالمن که پروژه گنو و جی پی ال را نوشته است در وبلاگخود اخطار داد نسخه سیستم عامل تازه اوبونتو کد جاسوسی در خود دارد.
وی کمپانی Canonical را بدلیل قرار دادن فیچر تازه سرچ و جستجو مورد انتقاد قرار داده و گفت این فیچر بدون اجازه کاربر، هنگام جستجو پکت ها و بسته های دیتا را از روی کامپیوتر کاربر بدون اجازه به سرورهای تعریف شده روی کمپانی Canonical می فرستد.
اوبونتوی ۱۲٫۱۰ با برنامه home lens در ترکیبی با محصولات آمازون نتایج جستجو را از روی کامپیوتر کاربر می خواند و این خود سبب به اشتراک گذاری دیتای کامپیوتر کاربر برای سایرین می گردد.
شبیه این برنامه اولین بار روی ویندوز مایکروسافت بنام Microsoft OS phoning home قرار دادهشد که همان زمان بعنوان برنامه جاسوسی از روی کامپیوتر کاربران شناخته شد و چیزی که در حال حاضر روی اوبونتوی تازه نصب شده نیز دقیقا شبیه همین برنامه است. این ساختار نرم افزاری مانند بد افزار بوده و کدهای مهاجم در نهایت سکوت، بک دور می سازند.
به گزارش خبرآنلاین استالمن نوشت مشکل در تبلیغات اینترنتی نیست بلکه مشکل بر سر جاسوسی است! کمپانی Canonical گفته ما به آمازون نیم گوییم چه کسی چه چیزی را روی پایگاه اینترنتیش جستجو می کند اما خود این کمپانی اطلاعات شخصی شمار را جمع آوری می کند. استالمن می گوید این کمپانی تحت فشار کرابران دکمه خاموشی سرچ را درست کرده اما این کافی نیست و ممکن است کار اصلی بدون اطلاع انجام شود.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.