اوراق سلف نفتی یک سرمایه گذاری مطمئن است

انتشار اوراق سلف نفتی همزمان با توسعه صنعت نفت، رونق بازار سرمایه را به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس  اظهار کرد: انتشار اوراق سلف نفتی با زمینه سازی مناسب از سوی شرکت ملی نفت و سازمان بورس می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن با استقبال رو به رو شود.

مجید پیره افزود: این اوراق از نظر فقهی موردتایید قرار گرفته و تمام سازکارهای اجرایی آن آماده است و هر زمان که از سوی مقام های عالی صنعت نفت اعلام شود، این سازمان آمادگی هر گونه همکاری را دارد.

وی ادامه داد: اوراق سلف آینده روشنی را متصور است و بدون تردید، حاشیه سود مناسبی را پس از انتشار خواهد داشت.

کارشناس فقهی سازمان بورس افزود: این سازمان به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه درصدد است بتواند از قابلیت های قراردادهای سلف در زمینه توسعه طرح های نفتی کشور استفاده کند و باید در نظر داشت که قرارداد سلف نفتی، یکی از مدل های قرارداد سلف است که سابقه زیادی میان مسلمانان از قدیم تا کنون داشته است.

وی ادامه داد: قرارداد سلف نفتی عبارت است از قرارداد سلفی برای پیش فروش مقدار معینی نفت خام با ویژگی های مشخص که قرار است در آینده تحویل داده شود.

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس اظهار کرد: کمیته فقهی سازمان به عنوان نهادی که مسئولیت بررسی حکم اسلامی ابزارها و قراردادهای معاملاتی را به عهده دارد، در چند جلسه در نهایت به این جمع بندی رسید که امکان معامله نفت خام به صورت پیش فروش از لحاظ شرعی بلامانع است.

پیره درباره مزایای این اوراق تصریح کرد: مزایای این اوراق از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ دیدگاه نخست منفعت آن برای اقتصاد کل کشور است که از این طریق می توان شاهد رونق بخش تولید و اکتشاف نفت بود و دیدگاه دوم، منفعتی است که سرمایه گذاران از طریق جذب این اوراق به دست می آورند، آنان با تحویل نفت در آینده یا تسهیل نقدی آن، به سود قابل قبولی دست پیدا می کنند.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار نیز روز گذشته با بیان این که برای انتشار اوراق سلف نفتی موازی در انتظار اعلام آمادگی شرکت ملی نفت هستیم، اظهار کرد: اوراق سلف نفتی با سود بیشتر از اوراق مشارکت روانه بازار سرمایه می شود.

محمودرضا خواجه نصیری گفت: مشخصات قرارداد اوراق سلف موازی نفت در هیئت پذیرش، نهایی شده است وبا ارائه درخواست از سوی شرکت ملی نفت ،این اوراق منتشر خواهد شد.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که سود اوراق سلف موازی نفت بالاتر از اوراق مشارکت خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به این که سود اوراق مشارکت در زمان تصویب انتشار اوراق سلف موازی نفت تا امروز افزایش یافته است، این امکان وجود دارد سود این اوراق هم بالاتر از اوراق مشارکت باشد.

خواجه نصیری درباره دلیل تاخیر ایجاد شده بر انتشار این اوراق، افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در بسته جدید بانک مرکزی را مد نظر قرار داد و گفت: با توجه به افزایش نرخ سود اوراق مشارکت، شرکت نفت بخش عمده ای از منابع مورد نیازش را از آن محل تامین خواهد کرد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.