اوضاع پرتغال هم خراب می شود؟

 احتمال دارد دولت از تروئیکا(گروه نجات اروپا مرکب از بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول) باز هم درخواست کمک مالی کند. ظاهراً تنها یونان نیست که دغدغۀ دریافت کمک مالی از تروئیکا را دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو گفته می شود امسال پرتغال نمی تواند با توجه به بدهی های بالا به هدف تعیین شدۀ خود یعنی رساندن کسر بودجه به ۴٫۵% تولید ناخالص داخلی دست یابد. حتی به اعتقاد ریکاردو سانتوز، اقتصاد دان موسسه بی ان پی(BNP) بدون تدابیر ریاضتی جدید ممکن است میزان کسر بودجۀ کشور به ۶% تولید ناخالص داخلی نیز برسد. گفتنی است پرتغال در سال ۲۰۱۱ موفق شده بود با اجرای برنامه های ریاضتی از جمله کاهش مستمری ها، کسر بودجۀ خود را به ۴٫۲% تولید ناخالص داخلی برساند.
یکی از دلایل اصلی کسر بودجه در سال جاری، کاهش ۳٫۵ درصدی در میزان دریافتی های مالیاتی در هفت ماه اول سال بوده است. در حالی که دولت سالیانه شاهد افزایش ۲٫۶ درصدی آن بود. یکی از منابع نزدیک به وزارت اقتصاد پرتغال می گوید: فاصلۀ میان پیش بینی های دولت و گرایشات موجود در جامعه سبب کاهش درآمدهای دولت شده و تا پایان سال جاری نیز نمی توان این روند را مهار کرد.
از سویی پرتغال با گزینه های سخت تری روبروست: یا تشدید برنامه های ریاضتی در کشوری که صدمات زیادی از بحران اقتصادی دیده و یا درخواست مجدد از تروئیکا برای تنظیم بودجۀ کشور و جبران خسارات. گفتنی است پرتغال در سال ۲۰۱۲ شاهد کاهش ۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی خود بود و هم اکنون نیز ۱۵% از جمعیت فعال این کشور بیکارند. از سویی این کشور در سال ۲۰۱۱ وامی به مبلغ ۷۸ میلیارد از سوی صندوق نجات اروپا دریافت کرده بود. در حالیکه پرتغال منتظر دریافت دور دوم کمک های مالی است، گروه تروئیکا روز سه شنبه به لیسبون می رود تا دربارۀ بودجۀ سال ۲۰۲۴ پرتغال با مقامات پرتغالی گفتگو کند.
نمودار ذیل روند کسر بودجۀ پرتغال را طی سالهای اخیر نشان داده است:

ترجمه: زهرا خدایی  

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.