اولاند: مذاکره با شورشیان مالی فایده ندارد، دخالت نظامی لازم است

رئیس جمهوری فرانسه با اعلام اینکه نیروهای بلوک اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) باید برای بیرون کردن شبه‌نظامیان از شمالی مالی دست به کار شوند، گفت: هرگونه تلاش برای مذاکرات بی‌فایده است و باید مداخله نظامی در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی.تی.آی، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه پیش از سفر به آفریقا در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت، خوشبین است که شورای امنیت سازمان ملل از پیش‌نویس قطعنامه فرانسه برای ایجاد اولویتی به منظور مداخله نظامی در مالی حمایت کند.

وی همچنین اعلام کرد که جامعه بین‌الملل باید با تروریسم مقابله کند و تمام کشورها باید برای مقابله و رویارویی با این مساله آگاه باشند و فرانسه نقش کلیدی و راهبردی در بحران مالی داشته است و اولاند امیدوار است که با توجه به مسایلی که طی هفته گذشته رخ داده، این لایحه طی روزهای آتی توسط شورای امنیت تصویب شود.

رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات پیش از مداخله نظامی می‌تواند مثمر ثمر باشد، گفت: مذاکره و بحث با چه کسی؟ با تروریست‌ها. آن‌ها مردم را می‌کشند و میراث فرهنگی جهانی را تخریب می‌کنند.

اسلام گرایان تندرو پس از کودتای ماه مارس ارتش در مالی که باعث ورود شبه‌نظامیان الطوارق به این کشور شد، شمال مالی را به دست گرفته و قدرتی را به هم زده‌اند. آن‌ها از خلاء قدرت حاکم مرکزی در این کشور غرب آفریقا بهره فراوان برای اعمال نفوذ خود برده‌اند. در جریان به دست گرفتن کنترل نواحی شمالی مالی شش فرانسوی ربوده شدند که احتمالا در همین نواحی شمالی در دست شبه‌نظامیان هستند.

در حالی که رئیس جمهوری فرانسه تنها بر مداخله کشورهای آفریقایی تاکید دارد، به این نکته بار دیگر اشاره کرد که پاریس تمایل دارد تا حمایت لجستیکی خود را با استفاده از تجهیز نیروها و آموزش نیروهای آفریقایی ادامه دهد.

وی افزود: در صورت مداخله نظامی در مالی هیچ نیروی فرانسوی در این کشور حضور نمی‌یابد.

دولت انتقالی مالی و اکوواس از شورای امنیت در ماه سپتامبر خواستند تا با مداخله نظامی، شبه‌نظامیان را از شمال مالی بیرون کنند و آرامش، ثبات و امنیت را به این کشور بازگردانند.

این در حالیست که شورای امنیت اعلام کرد که دریافت درخواست رسمی از سوی اکوواس اجازه مداخله نظامی در مالی را صادر می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.