اولویت دولت آینده حل مشکلات دارویی است/واگذاری برنامه پزشک خانواده به نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی

۲۶خردادماه،
ممتاز نیوز: رضا ملک زاده، نماینده حوزه سلامت رییس جمهور منتخب ایران با بیان این که :« برنامه پزشک خانواده باید به نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی واگذار شود .» افزود :« باید در پزشک خانواده یک نظام ارجاع داشته باشیم اما این کار را باید با کمک اطباء و نظام پزشکی انجام دهیم که می توانند در کنار دولت بیایند و این کار را انجام دهند در حالی که با اجرای برنامه پزشک خانواده به شکل فعلی یک جور تقابل بین پزشکان و وزارت بهداشت ایجاد شده است.»وی همچنین حل مشکلات دارویی را به عنوان اولویت دولت تدبیر و امید مطرح کرد.

دولت و مجلس اراده قوی برای سلامت داشته باشند
به گزارش ممتاز نیوز ، دکتر رضا ملک زاده ، نماینده حوزه سلامت دکتر حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران، در رابطه با برنامه های ایشان در نظام سلامت چنین گفته است :« اولین مساله آن است که دولت و مجلس باید اراده سیاسی قوی برای سلامت داشته باشند. ما قبول داریم در طی سی سال قبل بخش بهداشت و درمان یکی از افتخارآمیزترین بخش‌های نظام جمهوری اسلامی است و در همه قسمت‌ها توانسته ‌ایم رشد کنیم و آن چیزی که در نظر من  دولت ها و مجلس باید بیشتر به آن توجه کنند این است که آن خدماتی که قرار است دولت دهد تعهد کنند نمی شود که ما بگوییم بیمه کامل و خدمات عالی ولی تعرفه ها و سهم بیمه پایین باشد این مسئله ای است که باید حل شود».

دکتر رضا ملک زاده در رابطه با واگذاری برنامه پزشک خانواده به نظام پزشکی و انجمن های پزشکی گفت :« نکته مهم حائزاهمیت برنامه پزشک خانواده است. برنامه پزشک خانواده باید به نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی واگذار شود. در بسیاری از کشورها مثل آلمان نظام پزشکی مسئول اجرای برنامه پزشک خانواده است. قطعا می‌توانیم از مجموعه کادر پرستاری و پزشکی عمومی و متخصص داخلی و اطفال استفاده کنیم. اکنون مشکل ‌ما آن است که فوق تخصص بسیار داریم ».

اولویت هر دولت باید از بین بردن مشکلات دارویی باشد
دکتر رضا ملک زاده ، نماینده حوزه سلامت دکتر حسن روحانی با بیان اینکه :« اولویت هر دولتی باید از بین بردن مشکلات دارویی باشد.» تاکید کرد:« مشکلات دارویی در حال حاضر در کشور ما یک مشکل اقتصادی و با نگاهی عمیق تر مشکلی سیاسی است احتیاج است یک دولتی بر سر کار آید که بتواند این مشکلات را برطرف کند» .

دکتر رضا ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار ممتاز نیوز در پاسخ به این سئوال که در برنامه ای اعلام کردید “دولت و مجلس باید اراده سیاسی قوی برای سلامت داشته باشند” منظور شما چیست؟ گفت:« اگر دولتی بر سر کار آید که نتواند مشکلات اقتصادی و سیاسی و روابط بین الملل ما را برای حل مشکلات بوجود آمده در حوزه سلامت درست کند این مشکلات حل ناشدنی باقی خواهد ماند ».

وی ادامه داد:« ما مشکلات دارویی به معنای اینکه نتوانیم در کشور دارو تولید کنیم نداریم. ما بهترین کارخانه ها را داریم و یک زیرساخت عظیمی در صنعت داروسازی داریم. مشکلات دارویی در حال حاضر در کشور ما یک مشکل اقتصادی و با نگاهی عمیق تر مشکلی سیاسی است چرا که بانک مرکزی حتی با ارز معمولی نمی تواند گشایش اعتبار کند و تحریم هایی وجود دارد ».

نماینده حوزه سلامت دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب ایران، ادامه داد:« این بخشی از مشکلاتی که ما در دارو و بسیاری از مسائل دیگر داریم بیشتر ناشی از مشکلات اقتصادی، سیاسی و تحریم ها است که احتیاج است یک دولتی بر سر کار آید که بتواند مشکلات سیاسی و اقتصادی را برطرف کند تا برای دارو گشایش اعتبار شود و بتوانیم مواد اولیه دارویی را به کشور وارد کنیم و دارو را در داخل کشور تولید کنیم.»

رضا ملک زاده ، در مورد بیمه ها تاکید کرد:« باید یک نظام کارآمد بیمه ای داشته باشیم. ما انواع بیمه ها را داریم اما همیشه چنین است که دفترچه ها اعتبار ندارد و ضعیف است. کلید حل این مشکل واقعی کردن سرانه ها و نیز واقعی کردن تعرفه ها است تا دفترچه های بیمه با ارزش شوند. »

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکید کرد:« باید در بخش آموزش پزشکی تحولی ایجاد کنیم که پزشکان ما بخصوص پزشکان جوان تر و پزشکان خانواده به جای اینکه منتظر مردم باشند که به سبب ابتلا به بیماری برای درمان به آنها مراجعه کنند، تلاش کنند اشخاص سالم بیمار نشوند. این کار با برنامه های پیشگیری و غربالگری می تواند در غالب طرح پزشک خانواده به اجرا درآید.»
وی دربارهٔ برنامه پزشک خانواده گفت:« باید در پزشک خانواده یک نظام ارجاع داشته باشیم اما این کار را باید با کمک اطباء و نظام پزشکی انجام دهیم که می توانند در کنار دولت بیایند و این کار را انجام دهند در حالی که با اجرای برنامه پزشک خانواده به شکل فعلی یک جور تقابل بین پزشکان و وزارت بهداشت ایجاد شده است.»
نماینده سلامت دکتر حسن روحانی افزود:« در اکثر کشورهای دنیا پزشکان به صورت داوطلبانه در برنامه پزشک خانواده اعلام همکاری می کنند و یا این کار از سوی نظام پزشکی آنها انجام می گردد. باید طراحی کارآمدتری را برای پزشک خانواده ایجاد کنیم و چاره ای نداریم جز اینکه یک نظام ارجاع داشته باشیم که با یک پزشک خانواده برای هر ایرانی آغاز شود.»

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.