اولین بوکسور پرچمدار تاریخ ورزش ایران

جام جم آنلاین: هیات اجرایی کمیته ملی المپیک پس از کلی بحث و جدل و عبور از نام‌هایی چون بهداد سلیمی، احسان حدادی، الهه احمدی و محمدرضا رودکی (که البته مصدوم شد)، سرانجام علی مظاهری را به عنوان پرچمدار کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن معرفی کرد تا این بوکسور به عنوان نماد قدرت و توانمندی، جلودار کاروان اعزامی کشورمان در مراسم افتتاحیه باشد.

علی مظاهری، عضو تیم ملی بوکس ایران و دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه در شرایطی به عنوان پرچمدار معرفی شد که تا قبل از این هیچ‌گاه چنین افتخاری در ایران نصیب یک بوکسور نشده بود.

اولین حضور ایران در المپیک‌ها به‌المپیک ۱۹۴۸ لندن برمی گردد که مصطفی بهارمست، نماینده انجمن ورزشی ارتش به عنوان پرچمدار کاروان ایران در مراسم افتتاحیه شرکت کرد.

پس از آن در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی، محمود نامجو، مرد پرافتخار وزنه‌برداری به عنوان اولین ورزشکار ایرانی در رقابت‌های المپیک پرچمدار شد.

این افتخار در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن هم نصیب نامجو شد تا او تنها ورزشکار ایرانی تاریخ باشد که در دو المپیک متوالی پرچمدار بوده است.

در المپیک ۱۹۶۰، برای سومین بار، پرچمدار یک وزنه‌بردار بود و این بار جعفر سلماسی، برنده اولین مدال ایران در المپیک‌ها جلوتر از سایرین در مراسم رژه شرکت کرد البته سلماسی در آن المپیک به عنوان سرپرست تیم وزنه‌برداری کاروان اعزامی را همراهی می‌کرد و ورزشکار نبود.

در المپیک ۱۹۶۴ توکیو هم نصرالله شاهمیر، رییس وقت فدراسیون شنا پرچمدار کاروان ایران بود، اما در سال ۱۹۶۸، پس از دو دوره دوباره یک ورزشکار پرچمدار کاروان ایران شد؛ ابوالفضل انوری، سنگین وزن کشتی ایران. عبدالله موحد دومین کشتی‌گیری بود که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ پرچمدار شد و در ۱۹۷۶ مونترال بار دیگر یک کشتی‌گیر به عنوان پرچمدار معرفی شد. در المپیک‌های بعدی نیز همواره این افتخار نصیب یک ورزشکار شد تا یک مقام مسئول یا مربی.

حسن زاهدی (تکواندو) در المپیک ۱۹۸۸ سئول، علیرضا سلیمانی (کشتی) در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، لیدا فریمان (تیراندازی) در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا، امیررضا خادم (کشتی) در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، آرش میراسماعیلی (جودو) در المپیک ۲۰۰۴ آتن و هما حسینی (قایقرانی) در المپیک ۲۰۰۸ پکن دیگر پرچمداران کاروان ورزشی کشورمان بودند و حالا نوبت علی مظاهری است تا در پانزدهمین حضور ایران در المپیک‌ها پرچمدار کاروان کشورمان باشد.

در این میان محمود نامجو تنها ورزشکار ایرانی است که در دو المپیک ۱۹۵۲ و ۱۹۵۶ به عنوان پرچمدار کاروان ایران صاحب مدال شد. حال باید دید علی مظاهری می‌تواند دومین ورزشکار ایرانی باشد که ضمن پرچمداری کاروان ایران صاحب مدال المپیک می‌شود یا خیر؟

رضا پورعالی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.