اولین سخنرانی مرسی پس از پیروزی ؛ تکلیف کمپ دیوید چه می شود؟

خبرگزاری آریا-محمد مرسی، رییس جمهور جدید مصر، در پی پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری مردم مصر را به اتحاد ملی فراخواند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، محمد مرسی، نخستین رئیس جمهوری منتخب مردم مصر با تجلیل از شهدای انقلاب این کشور، تاکید کرد که برای پیشرفت و سربلندی مردم مصر تلاش خواهد کرد.
محمد مرسی عصر یکشنبه در سخنرانی خود پس از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر ،گفت: پیروزی انقلاب مردم مصر بیش از همه مرهون توفیقات الهی، فداکاری، خون شهدا و رشادت جوانان مصری است.
رئیس جمهوری منتخب مردم مصر با اشاره به این که مصری ها به مسیر انقلاب خود تا تحقق همه اهداف آن ادامه خواهند داد،خاطرنشان کرد: تقویت وحدت ملی مهم ترین ضرورت برای مصر ها در این شرایط کنونی است.
محمد مرسی گفت: من نگاه برابری به همه مصری ها خواهم داشت و هیچ تمایزی میان آنان مگر به میزان احترام آنان به قوانین و قانون اساسی قائل نخواهم بود.وی گفت: امروز ملت مصر به تقویت وحدت و وحدت کلمه نیاز دارد تا این ملت بزرگ نتیجه فداکاری های خود را برای زندگی با عزت، عدالت اجتماعی، آزادی و کرامت انسانی را شاهد باشد.
رییس جمهوری منتخب مردم مصر افزود: ما روابط متوازنی با همه قدرت ها و کشورهای جهان بر اساس منافع مشترک و احترام دوجانبه برقرار خواهیم کرد همانگونه که به خود اجازه نمی دهیم در امور داخلی هیچ کشوری دخالت کنیم هرگز اجازه نمی دهیم در امور داخلی ما دخالتی صورت گیرد.
مرسی گفت: همه باید بدانند تصمیم گیری مصر در داخل این کشور و با اراده شهروندان آن خواهد بود، مصر با حمایت از صلح و با ملت،نیروهای مسلح و تاریخ عظیم خود قادر است از خود دفاع کند و مانع از هر گونه حمله و تعرضی به این کشور شود.
رییس جمهوری مصر همچنین بر احترام به تمامی معاهده ها با سایر کشورهای جهان تاکیدکرد.
محمد مرسی  با بیان اینکه به تمامی توافقنامه های مصر پایبند است از دستگاه قضایی این کشور خواست که مستقل باشد.
پیروزی نامزد گروه اخوان المسلمین مصر در انتخابات ریاست جمهوری مصر سبب شده است تا رژیم صهیونیستی درباره احتمال لغو پیمان کمپ دیوید نگران شود.
در همین حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اعلام نگرانی از پیروزی “محمد مرسی” در انتخابات مصر نوشت، مرسی برای لغو معاهده صلح با اسرائیل تلاش خواهد کرد.
 پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص دیروز یکشنبه نوشت، رئیس جمهوری جدید مصر از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه اسرائیل حمایت خواهد کرد.
در این پایگاه آمده است،”محمد مرسی” به نمایندگی از گروه اخوان المسلمین از حماس علیه اسرائیل حمایت خواهد کرد و پس از وارد شدن به کاخ ریاست جمهوری با مسئولان ارشد اسرائیل دیدار نخواهد کرد.
 روزنامه صهیونیستی “یدیعوت آحارانوت” هم که به پیروزی احمد شفیق نامزد مورد حمایت رژیم حسنی مبارک دل بسته بود، در واکنش به پیروزی نامزد اخوان المسلمین، پیروزی محمد مرسی را صفحه سیاهی در تاریخ مصر توصیف کرد.
رژیم صهیونیستی و مصر در سال ۱۹۷۹ پیمان کمپ دیوید را برای عادی سازی روابط میان خود امضاء کردند.

لازم به ذکر است محمد مرسی نامزد اسلامخواه انتخابات ریاست جمهوری مصر در شمار نهایی آراء با به دست آوردن پنجاه و یک وهفتاد و سه صدم درصد آرا، احمد شفیق رقیب خود را در انتخابات ریاست جمهوری مصر شکست داد وبه عنوان نخستین رئیس جمهور مصر پس از انقلاب این کشور انتخاب شد و احمدشفیق نیز چهل و هشت و بیست و هفت صدم درصد آرا را به دست آورد.
بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مصر روزهای پر اضطراب و پر کشمکشی را گذراند؛ قرار بود نتیجه انتخابات مصر روز پنجشنبه، ۲۱ ژوئن اعلام شود، اما بعد از آن که هر دو نامزد حاضر در رقابت‌ها اعلام پیروزی کردند، اعلام نتیجه به تاخیر افتاد و هیات عالی نظارت بر انتخابات اعلام کرد که “به دلیل کثرت شکایات” دو رقیب انتخاباتی علیه یکدیگر و زمان لازم برای رسیدگی به این شکایات، اعلام نتیجه شمارش آراء در موعد مقرر امکانپذیر نیست. در نهایت در پی تجمع دهها هزار نفر از مردم مصر در میدان تحریر قاهره بالاخره کمیسیون انتخابات مصر، روز گذشته، یکشنبه  محمد مرسی، نامزد مورد حمایت اخوان المسلمین را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.