اولین گوشزد استاندار تهران به اعضای جدید شورای‌شهر

اردیبهشت ۱۴۰۳

www.bananews.irاستاندار تهران بعد از سال‌ها اختلاف‌نظر بین شهرداری‌تهران با مجموعه دولت، تغییر دوره شورای‌شهر را بهانه قرار داد و با گوشزد به اعضای جدید شورا دربارهٔ نوع تعامل و همکاری شهرداری با استانداری، توصیه کرد: شهرداری خود را بی‌نیاز از همراهی و همکاری با استانداری نبیند و تصور نکند که یک جزیره است و می‌تواند با اتکاء به خود کارها را انجام دهد.
به گزارش مرتضی تمدن در این باره به «ایسنا» گفت: اگر استانداری تهران و شهرداری به عنوان دو ارگان مهم با یکدیگر هماهنگ شوند، سود آن به شهروندان خواهد رسید و اگر هماهنگی وجود نداشته باشد، تاثیرات منفی آن نیز متوجه مردم خواهد شد.
استاندار تهران با تاکید بر اینکه هماهنگی و همکاری هر چه بیشتر شهرداری و استانداری به بهبود کیفیت برنامه‌های شهری منجر می‌شود، ادامه داد: شهرداری بدون کمک استانداری نمی‌تواند موفق باشد و تصور نشود که شهرداری یک جزیره‌ای است که با اتکا به خود، بتواند کارها را انجام دهد.
تمدن خاطرنشان کرد: استانداری نماینده عالی دولت است و در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند به شهرداری کمک کند؛ بنابراین شهرداری نباید خود را بی‌نیاز از همراهی و همکاری استانداری بداند. بنابراین اگر این اتفاق خوب بین دو ارگان شکل بگیرد، آثار مثبت آن را در زندگی مردم شاهد خواهیم بود.
اختلاف‌نظر بین استانداری تهران و شهرداری تهران در سال‌های اخیر به قدری محسوس بود که این دو ارگان بر سر ساده‌ترین‌ مسائل همچون سیل سال قبل در ایستگاه مترو، با یکدیگر به اختلاف برخوردند و دربارهٔ مقصر اتفاق یا نحوه پرداخت خسارت توسط بیمه، نتوانستند مشکل شهر را حل کنند.
همچنین موضوع تامین مالی مترو تهران نیز به کلیشه‌‌ای‌ترین چالش بین این دو ارگان تبدیل شده؛ طوری که هنوز تهرانی‌ها نمی‌توانند تشخیص دهند که ادعای شهرداری دربارهٔ نپرداختن پول مترو از سوی دولت صحت دارد یا ادعای دولت دربارهٔ پرداختن!
هر چند اختلاف‌نظر‌های سیاسی تا حدود زیادی در این مناقشه‌ها نقش داشته است و به نظر می‌رسد چنانچه ترکیب شورای‌شهر چهارم همسو با مشی سیاسی دولت باشد، اختلاف شهرداری و استانداری نیز حل خواهد شد، اما با این حال استاندار فعلی تهران برای آنکه مناقشات بیش از این ادامه پیدا نکند از اعضای جدید شورا خواسته سنگ بنای شهرداری‌تهران را از جنس سازگار با دولت بچینند.
مرتضی تمدن با بیان اینکه توجه به محیط زیست تهران و کاهش آلودگی هوا و همچنین خطوط مترو اقماری باید مهم‌ترین اولویت‌های کاری شورای اسلامی چهارم شهر تهران باشد، گفت: اگر شورای چهارم برای مساله مترو وقت بگذارد، نتایج مثبت آن را در پایتخت خواهد دید.
وی افزود: خطوط مترو اقماری تهران اولویت بعدی شورای شهر باید باشد؛ چرا که به نظر می‌رسد خطوط مترو اقماری را دست‌کم گرفته‌ایم، در حالی که توسعه متروی اقماری می‌تواند تاثیرات زیست محیطی و تردد حمل و نقل داخل و برون شهری را بهبود بخشد.  استاندار تهران با بیان اینکه متروهای پاکدشت، اسلامشهر، پردیس، پرند و فرودگاه امام(ره) مهم‌ترین متروهای اقماری پایتخت محسوب می‌شوند، افزود: شورای چهارم باید برای مترو وقت بگذارد و اگر این اتفاق بیفتد، قطعا تاثیرات مثبت آن را در شهر تهران خواهد دید، چرا که تمرکز در پایتخت را کاهش می‌دهد.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.