اولین‌بار تفاوت ادبیات «درباره کودک» و «برای کودک» را من طرح کردم

محمدرضا سرشار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایان نگارش هشتمین مجلد از مجموعه کتاب‌های درباره ادبیات داستانی اظهار کرد: این مجموعه لزوما یک پژوهش به هم پیوسته به شمار نمی‌آید و مقوله‌های مختلفی از ادبیات داستانی بزرگسال و کودک و نوجوان را در بر می‌گیرد که برخی از آنها در گذشته تالیف و منتشر شده است و برخی نیز به منظور حضور در این کتاب به شکلی کاملاً تازه تالیف شده است و در مجموع می‌توان آن را منظومه‌ای دانست که برخی از مباحث اصلی و مهم درباره ادبیات داستانی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به مجلد هشتم از این مجموعه که به زودی از سوی کانون اندیشه جوان منتشر خواهد شد، گفت: مجلد هشتم از این مجموعه با عنوان «انواع ادبیات کودک‌محور» تالیف شده و انواع مختلف داستان‌ها و شعرهایی که شخصیت محوری آنها یک یا چند کودک یا نوجوان است را در چهار دسته عمده ادبیات برای کودکان، ادبیات درباره کودکان، ادبیات کودکانه‌نما و ادبیات خطاب به کودکان مورد بررسی قرار می‌دهد و از هریک نیز با نمونه‌های متعددی معرفی می‌کند.

به گفته سرشار موضوعات ادبیات با حضور حاشیه‌ای کودکان و نوجوانان و ادبیات کودکان و نوجوانان دوره گذار، نیز از دیگر مقوله‌های مورد بحث در این اثر به شمار می‌رود.

وی همچنین ادامه داد: در نگارش این مجموعه سعی شده است که کار به گونه‌ای باشد تا تمام اهالی ادبیات از نویسندگان تا منتقدان و دانشجویان و نیز اساتید دانشگاه بتوانند از این متون استفاده کنند.

سرشار همچنین از ادامه یافتن این مجموعه تا ۲۴ جلد خبر داد و گفت: سه جلد دیگر از این مجموعه تا پایان سال جاری به ناشر تحویل داده خواهد شد که به موضعاتی چون ویژگی‌های داستان‌های کودکان و نوجوانان و نیز قصه‌گویی خواهد پرداخت. همچنین بررسی عناصر داستانی همچون پیرنگ، زاویه دید، روایت، لحن و زبان، فضا و محیط و… نیز در مجلدات بعدی این مجموعه خواهند گنجید.

این نویسنده در ادامه تاکید کرد: در تالیف این مجموعه به طور تقریبی تمام منابع قابل تامل درباره ادبیات داستانی را مورد توجه قرار دادم و البته بخش مهمی از آن نیز حاصل تجربه سی و چند ساله حضور خودم در فضای ادبیات داستانی کشور است.

وی همچنین افزود: بحث ادبیات درباره کودکان و ادبیات برای کودکان و تفاوت‌های آنها را در ایران من برای نخستین بار در نیمه اول دهه ۱۳۶۰ مطرح کردم و به سرعت هم جای خود را در محافل ادبی باز کرد تا جایی که شهید آوینی نیز در یکی از مقاله‌های خود در ماهنامه سوره از این موضوع و کاری که من کردم، یاد کرد و آنچه امروز در این زمینه منتشر می‌کنم، حاصل تأملات ۲۵ ساله من در این حوزه است که به صورتی کامل‌تر و جامع‌تر ارائه می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.