اولین اظهارنظر بان‌کی‌مون پس‎از سفر‌ تهران

به گزارش فارس، «بان کی مون» در گفت وگو با خبرگزاری «رویترز» در پاسخ به انتقاداتی که از سفر وی به تهران شد، اظهار داشت: من به قدرت دیپلماسی، مذاکره و تعامل اعتقاد دارم و این دقیقا کاری بود که من در دیدار خود از تهران انجام دادم.

بان کی مون با رد اتهامات آمریکا و اسرائیل مبنی بر اینکه او با حضور در نشست جنبش عدم تعهد، بازیچه دست ایران قرار گرفته، گفت: فکر می کنم این موضوع نباید بحث برانگیز باشد. من به عنوان دبیرکل سازمان ملل، وظیفه دارم با همه اعضاء سازمان ملل تعامل داشته باشم.

پیش از نشست سران جنبش عدم تعهد، آمریکا اعلام کرد مایل است بان کی مون این اجلاس را بایکوت کند. «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل نیز سفر دبیرکل سازمان ملل به تهران را «اشتباهی بزرگ» خواند و از وی خواست این سفر را لغو کند.

با توجه به همین انتقادات بود که بان کی مون به منظور کاهش انتقادات از حضور خود در نشست نم، اظهار داشت، در دیدار خود با سران ایران، درباره مسئله حقوق بشر و شفافیت بر سر برنامه هسته ای ایران اعمال فشار کرده است. وی در این باره گفت: به مقامات ایرانی گفتم وظیفه دارند برای اطمینان خاطر دادن به جهان درباره اهداف صلح آمیز برنامه هسته ای خود، اقدامات بیشتری انجام دهند. البته آنها در موضوع هسته ای، در برخی موارد مواضع خود را بیان کردند و پاسخ قاطعی به من ندادند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: از نشست تهران برای رایزنی با سایر دولت ها درباره «اخضر ابراهیمی»، دیپلمات الجزایری که قرار است جایگزین کوفی عنان در موضوع سوریه شود، استفاده کردم. همین طور، از «نادر وائل الحلقی»، نخست وزیر و «ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه خواستم به منظور کاهش بحرانی که زندگی هزاران نفر را تحت تاثیر قرار داده، امکان دسترسی نیروهای کمک بین المللی را فراهم کنند که آنها نیز گفتند با کمال میل این موضوع را بررسی می کنند.

دبیر کل سازمان ملل دیروز جمعه پس از شرکت در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد تهران را ترک کرد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.