اولین اقدام ایران درخصوص تعرض آمریکا به هواپیمای مسافربری

اولین اقدام ایران درخصوص تعرض آمریکا به هواپیمای مسافربری

یک کارشناس حقوق‌بین الملل تاکید کرد: ایران باید پیگیری‌های حقوقی خود را درباره تعرض آمریکا به هواپیمای مسافربری کشورمان ابتدا از طریق ایکائو(سازمان بین‌المللی هوانوردی) و سپس از طریق دیپلماتیک یعنی شورای امنیت و دادگاه لاهه انجام دهد. 

یوسف مولایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقدام اخیر مزاحمت جنگنده‌های آمریکای برای هواپیمای مسافربری ایران گفت: ایران باید اعتراض خود را به ایکائو اعلام کند. این سازمان مکانیسمی برای بررسی ابعاد فنی و حقوقی دارد و از نظر کارشناسی اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
وی افزود: اگر تخلفی صورت گرفته باشد و عملی مغایر حقوق بین‌الملل باشد بر اساس مکانیسم موجود برای حل اختلاف عمل می‌کنند، اگر این راهکار نتیجه نداد ایران باید پیگیری‌های دیپلماتیک خود را از طریق شورای امنیت سازمان ملل و همچنین دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) انجام دهد.
این کارشناس حقوق بین الملل همچنین بیان کرد: از نظر سیاسی و این که انگیزه این جنگنده ها و آمریکا چه بود هر چه بگوییم آمریکا برای این که خودش را مقصر نشان ندهد توضیحات و توجیهات خودش را دارد که با این توجیهات هم نمی توانیم ارزیابی کنیم.
مولایی با تاکید بر این که ایران به هر جا مراجعه کند نظر کارشناسی ایکائو معیار سنجش تخلف آمریکا است، گفت: البته اگر اعتقاد ایران است که آمریکا قصد تعرض به هواپیمای مسافربری کشورمان را داشته واین اقدام تهدید کننده صلح است به شورای امنیت شکایت کند گرچه آمریکا به دلیل عضویت در این شورا نفوذ خود را دارد.
وی در پایان اظهار کرد : سازمان هواپیمایی کشوری باید اطلاعات لازم را در اختیار مسؤلین برای پیگیری‌های حقوقی و سیاسی قرار دهد. 
انتهای پیام
 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.