اولین خواننده مرد برنامه گلها

فروردین ۱۴۰۳

به مناسبت سالروز درگذشت عبدالعلی وزیری/

امروز سالروز درگذشت عبدالعلی وزیری است، خواننده ای که اولین برنامه گلها را به همرا بنان اجرا کرده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، عبدالعلی وزیری در سال ۱۲۹۳ در تهران به دنیا آمد. ۱۴ ساله بود که به مدرسه عالی موسیقی آمد و در زمره شاگردان پسر عمویش علینقی وزیری درآمد. او صدای زیبایی داشت و تار نیز می نواخت.

علاقه وافری به موسیقی داشت و این امر سبب آن شد که در مدرسه موسیقی اقامت گزیند.

وی که پسرعموی علینقی وزیری بود از ۱۲ سالگی در مدرسهٔ موسیقی که پسرعموی‌اش بنیان گذاشته بود به آموختن تار و آواز مشغول شد.

وزیری بزرگ تا پیش از پرورش یافتن عبدالعلی، قطعاتی را که می‌ساخت، خودش می‌خواند اما با پرورده شدن عبدالعلی، جانشین‌اش در آوازخوانی را پیدا کرد که شاید صدایش از نظر سازگاری با موسیقی سنتی ایران بر صدای خود او نیز برتری داشت.

صدای او که روح‌الله خالقی هم آن را می‌ستود سبب شد شنوندگان راحت‌تر آهنگ‌های نوآورانهٔ کلنل را بپذیرند.

عبدالعلی وزیری از ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ به کارهای غیرموسیقایی روی آورد.وی دو سال در بانک سپه ، ۲ سال دیگر در بانک ملی و دو سه سالی را هم در بنگاه راه آهن دولتی گذراند.

او از سال ۱۳۲۲ همکاری با رادیو ایران را آغاز کرد و اولین خوانندهٔ مرد برنامهٔ گل‌ها بود.

او اولین کسی بود که آهنگ های استاد وزیری را خواند و خواننده ای بود که خوب از عهده این کار بر می آمد.

در سال ۱۳۰۸ کلاسی به نام آموزشگاه موسیقی دائر کرد و از سال ۱۳۰۹ در مدرسه دولتی موسیقی، معلم آواز شد. ولی چند سال بعد به مشاغل اداری پرداخت تا این که در سال ۱۳۲۰ به اداره موسیقی کشور بازگشت و به وزارت فرهنگ انتقال یافت.

از همان زمان که صدای او از رادیو پخش شد، طرفداران بسیار پیدا کرد و بهترین خواننده انجمن موسیقی ملی بود.”حالا چرا” و “آه سحر” از جمله ساخته های روح الله خالقی است که عبدالعلی وزیری آنها را در ارکسترهای انجمن و رادیو اجرا کرد.

عبدالعلی به کلنل وزیری و خالقی بسیار علاقمند بود و آهنگ های آنها را با شور فراوان اجرا می کرد. او اولین خواننده ای بود که در برنامه گلها شرکت کرد.او چندی هم در رادیو همراه با تار خود آواز می خواند و چند برنامه مخصوص کودکان هم اجرا کرد که خواستارانی بسیار داشت.

عبدالعلی از خوانندگان و نوازندگان بسیار با ذوق رادیو ایران بود که سال ها صوت دلپذیرش از رادیو ایران پخش می شد.ع

عبدالعلی وزیری در سال ۱۳۶۸ از دنیا رفت. بعضی از پایگاه اینترنتی ها روز درگذشت این خواننده را چهار خرداد اعلام کرده اند و بعضی دیگر معتقدند که این خواننده هفت تیر ماه دار فانی را وداع گفته است.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.