اولین ناو هواپیمابر چین به آب انداخته شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، وزارت دفاع چین در همین رابطه اعلام کرد که ورود ناو “لیائونینگ” به ناوگان این کشور، قدرت عملیات نیروی دریایی چین را افزایش می دهد.

وزارت دفاع چین همچنین اعلام کرد : ناو لیائونینگ به طور موثری از حاکمیت ملی و امنیت چین دفاع کرده و منافع کشور را توسعه می دهد.

به نوشته رویترز، اولین ناو هواپیمابر چین در اصل کشتی بازسازی شده ای است که پکن آن را از اوکراین خریداری کرده است. این ناو وظیفه آموزش نیروها را تا پیش از به آب انداخته شدن اولین ناو هواپیمابر ساخت چین برعهده دارد.

تصویری از لیائونینگ، اولین ناو هواپیمابر چین

گفته می شود که اولین ناو هواپیمابر ساخت چین بعد از سال ۲۰۲۴ میلادی به آب انداخته می شود.

اما گذشته از ماهیت این ناو، آنچه مهم است این موضوع است که چین ناو هواپیمابر خود را در اوج تنش با ژاپن به آب انداخته است. در همین رابطه درحالی که دو کشور شاهد تظاهرات مختلف در اعتراض به سیاست های کشور مقابل بوده مطبوعات چین، ژاپن را تهدید به تحریم اقتصادی کرده اند.

در همین رابطه گروه بحرانهای بین المللی در گزارشی نوشت : تنش کنونی میان چین و ژاپن در مورد جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی بیشتر از همیشه خطر رویارویی دریایی دو کشور را افزایش می دهد.

این گروه در آخرین گزارش خود با عنوان “آب های خطرناک” اعلام کرد: حضور بیشتر گشتی های چینی و گارد ساحلی ژاپن که همچنان به گشت زنی اطراف جزایر مورد مناقشه ادامه می دهد، بیش از پیش خطر رویارویی دریایی دو کشور را افزایش داده است.

بنا بر اعلام گارد ساحلی ژاپن، سه کشتی دولتی ژاپن روز دوشنبه وارد منطقه ای شدند که ژاپن آن را بخشی از آب های سرزمینی خود می داند.

تصویری از تظاهرات مردم چین علیه ژاپن

از چند هفته پیش، دو کشور با افزایش حضور نظامی خود در آبهای اطراف مجمع الجزایر سنکاکو که چین به آن دیائویو می گوید،‌ نشان دادند از مواضع خود در مورد این جزایر مورد مناقشه کوتاه نمی آیند. این جزایر در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرق سواحل تایوان و ۴۰۰ کیلومتری غرب جزیره اوکیناوا در جنوب ژاپن واقع است. تایوان نیز ادعای مالکیت این جزایر را دارد.

اقدام اوایل سپتامبر دولت ژاپن در خرید این جزایر از مالک خصوصی ژاپنی آنها، آتش خشم چینی ها را بر افروخت و آغازگر یک هفته تظاهرات ضد ژاپنی در چین بود که گاهی به خشونت کشیده شد.

در پی آن، چین فورا تصمیم گرفت ناوگانی از کشتی های خود را برای نشان دادن حاکمیتش بر این جزایر اعزام کند و نخست وزیر چین هم اعلام کرد کشورش از یک سانتی متر مربع از خاکش صرف نظر نخواهد کرد.

اما یوشیهیکو نودا همتای ژاپنی او به نوبه خود اواخر ژوییه اعلام کرد احتمال دارد توکیو نیروهای دفاع از خود (ارتش ژاپن) را برای دفاع از این جزایر اعزام کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.