اولین گفتگوی محسن پهلوان مدیرعامل میلیاردر پدیده: اصلا من بی سواد، شما قیمت بگذار!

گردآوری توسط گروه اخبار روز سایت خبری ممتاز نیوز

اولین گفتگوی محسن پهلوان مدیرعامل میلیاردر پدیده: اصلا من بی سواد، شما قیمت بگذار!

محسن پهلوان، مالک پدیده شاندیز گفته‌اند تا اطلاع ثانوی تبلیغات‌تان را متوقف کنید:

 

محسن پهلوان؛ مولتی میلیاردری است که این روزها درباره‌اش زیاد می‌شنوید. حتما یکی از پیامک‌های وایبری‌اش برای‌تان رسیده است. پیامک‌هایی درباره بزرگترین پروژه مالی تاریخ کشور. پروژه‌ای که قوه قضاییه روی آن دست گذاشته است. ا. اما برخلاف شایعات میگوید ابهام ۹۴ هزار میلیارد تومانی ارتباطی به او پیدا نمی‌کند. پهلوان در گفت‌وگویی صریح با تماشاگران امروز درباره پروژه پدیده و حکم دادستانی سخن گفته است.

*می‌خواستیم درباره شایعات مربوط با پدیده صحبت کنیم. آقای محسنی اژه‌ای گفتند چون نسبت به اتفاقات مربوط به پدیده نگران هستند حکم موقتی صادر شده است. این روزها همه از اختلاس ۹۴ هزار میلیاردی در پدیده حرف می‌زنند و این پیام در وایبر دست به دست می‌چرخد.

این ماجرای ۹۴ هزار میلیارد که اصلا ارتباطی به ما نداشته است. اگر یادتان باشد، هفته قبل در رسانه‌ها در این باره بحث‌هایی مطرح شد. ۵ موسسه مالی بدون مجوز، ۹۴ یا ۹۵ هزار میلیارد تومان پول دست‌شان است. این شایعه اصلا ارتباطی به ما ندارد. مربوط به چند شرکت دیگر بوده اما بعد ماجرای حکم دادستانی خراسان که در آمد، وصلش کردند به ما. این ربطی به ما ندارد. الکی به ما چسبانده‌اند. این چه ربطی به ما دارد؟

*اینکه می‌گویند فعالیت‌های پدیده در مشهد ادامه دارد و ساخت و ساز متوقف نشده یا هایپرمارکت پدیده باز است را تایید می‌کنید؟

پدیده مثل ساعت دارد کارش را کار می‌کند. همین حالا نزدیک به ۳۰ هزار نفر دارند کار می‌کنند. تازه داریم سرعت انجام کارها را هم بالا می‌بریم. امروز جلسه‌ای با سهامداران داشتیم، شب جمعه به مناسبت میلاد حضرت رسول هم افتتاح پاتیناژمان را داشتیم. مجموعه پاتیناژ پدیده اولین مجموعه تفریحی ورزشی پاتیناژ در ایران است. این خودش نشان می‌دهد که ما مشغول کارمان هستیم.

*پس حکمی که دادستان داده به چه منظوری بوده؟ این روزها همه نگران اتفاقاتی هستند که در مشهد و در شرکت پدیده شاندیز افتاده است.

بالاخره قوه قضائیه، مجمع بزرگ قضایی درکشور است و باید قانون را اعمال کنند. الان درباره پروژه‌ ساختمانی ما شبهاتی دارند برای همین تصمیم گرفتند و حکمی هم که به ما دادند این است که ما موقتا اجازه تبلیغات نداریم. حکم نداده‌اند که پروژه را منفجر کنیم. گفته‌اند تا اطلاع ثانوی تبلیغات‌تان را متوقف کنید تا بعد از رسیدگی درباره پروژه تصمیم‌گیری کنند. باید ابهامات‌شان را رفع کنیم و ما هم داریم تلاش‌مان را می‌‌کنیم.

*یکی از ابهام‌ها درباره پروژه شما این حجم بالای تبلیغات پروژه‌های‌تان است. قبلا هم شما مصاحبه‌ای داشته‌اید و درباره اهمیت تبلیغات در کارتان حرف زده‌اید. به طور مشخص درباره این گفته‌اید که برگه‌های ارمغان بهزیستی الگوی کارتان بود که فروش یک سری برگه بی‌پشتوانه بودند. الان هم به نظر می‌رسد تردید‌های قوه قضاییه و دادستانی در همین مورد است.

نه آقا این حرف‌ها نیست که مثلا فکر کنید ما زیاد توی چشم هستیم. شما اگر امکانات پدیده را ببینید متوجه می‌شوید که تبلیغات ما نسبت به بزرگی کاری که انجامش می‌دهیم چیزی نیست. ما واقعا تا امروز نتوانسته‌ایم با وجود همه تلاش‌های‌مان، پدیده را آن طور که هست به مردم نشان دهیم. این تشکیلات مال مردم است، یک سرمایه ملی است. مال من نیست. باید بماند برای این مردم و این آب و خاک…

*شما سهامدارانی دارید که سهام خریده‌اند اما هیچ یک از شبکه‌های بانکی دولتی یا خصوصی کشور، این فروش سهام‌تان را برای سوددهی با بازگشت سرمایه تضمین نکرد‌ه‌‌اند؟

ببخشید سهام بورس را مگر بانک تضمین می‌کند؟

*ولی سهامی که بورس می‌رود را سازمان بورس اوراق بهادار تضمین می‌کند اما شما در بورس هم نیستید؟

فرقی نمی‌کند. تازه ما که سهام نفروخته‌ایم! ما نقل و انتقال سهام داشته‌ایم. ما اصلا سهام نفروختیم که شرکت‌های سهامی خاص بدون اینکه تبلیغ بکنند می‌توانند سهام بفروشند. ما همیشه در تبلیغات‌مان مردم را دعوت کرده‌ایم. بعد در ملاقات‌های حضوری مذاکره کرده‌ایم و به نتیجه رسیده‌ایم و انتقال سهام داده‌ایم! اینکه اسمش سهام فروشی نیست.

*همین الان مدل کاری شما را شرکت‌های دیگری مثل پردیسبان و تبرک هم در پیش گرفته‌اند و این مجموعه‌ها حساسیت‌زا شده‌اند شیوه‌ و ساز و کاری که شما انجام دادید این تردید را ایجاد کرده تا دادستانی خراسان وارد ماجرا شود و…

من اسمی از هیچ شرکتی نمی‌آورم اما اگر یکسری شرکت دیگر بدون دارایی آمده و از مدل ما استفاده کرده‌اند و مردم هم به دلیل اعتمادی که به شرکت ما داشته‌‌اند، در آن شرکت‌ها هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که گناه ما نبوده است. قوه‌ قضاییه هم که این اتفاقات را دیده نگران شده و به این شیوه سرمایه‌گذاری ایراد گرفته است و ترسیده مشکلی ایجادی شود. ما همه مدارک لازم را هم در این زمینه به قوه محترم قضاییه ارائه کرده‌ایم. یادتان باشد که ما قانون مداریم. نه قانون ستیزیم نه تخلفی داریم.

*یکی از شاکیان مجموعه پدیده وزارت جهاد و کشاورزی است که نحوه تغییر کاربری اراضی مجموعه، از کشاورزی به تجاری را غیرقانونی می‌داند. این را تایید می‌کنید؟

نه اصلا این طور نیست. ما مشکلی در این زمینه نداریم. ما چند بار با جهاد به دادگاه رفته‌ایم، هر بار هم حکم به سود ما صادر شده است. از ما هم هر اداره و هر سیستمی در ایران مدارک و مستندات بخواهد، ارائه می‌کنیم. تا امروز که مشکلی نداشته‌ایم و بعد از این هم مطمئنیم بدون مشکل کارمان را پیش می‌بریم.

*یا مثلا می‌‌گویند پروژه شما در کیش قانون ممنوعیت ساخت در حریم دریا را رعایت نکرده است.

دروغ است. کیش که دیگر سر تا تهش معلوم است. این همه مقاوم مسوول دولتی به آنجا آمده و رفته‌اند. ما فاصله ۱۲۰ متر از حاشیه دریا را در ساخت و سازمان رعایت کرده‌ایم و برای ساخت اسکله‌مان مجوز گرفته‌ایم. ما که نمی‌توانیم در کیش خودمان را قایم کنیم. آن پروژه آبروی این مملکت است.

*خیلی شفاف می‌توانیم بگویید سرمایه‌های شرکت‌تان چقدر است؟

ما ۲۰ هزار نفر همکار داریم.

*درباره سرمایه‌ها و سهامداران‌تان پرسیدیم؟ 

۱۲۰ هزار نفر سهامدار داریم.

*دارایی‌های‌تان از این ۹۰ هزار میلیاردی که می‌گویند بیشتر است یا کمتر؟

این ۹۰ هزار میلیارد اصلا ربطی به ما ندارد. یک خلط مطلب شد. اصحاب رسانه هم بازی را سمت ما کشاندند.

*یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، دارایی‌های پدیده خیلی کمتر از آن چیزی است که سهام فروخته‌اند.

خود شما قیمت بگذارید، شرکت ما در شهر رویایی پدیده (مشهد) ۳۰۰ هزار متر پروژه‌ تجاری دارد که ما نفروخته‌ایم. حالا متراژش را محاسبه کنید. اصلا شما رویش قیمت بگذارید من باز تاکید می‌کنم این پروژه ما زنده است و مثل ساعت به کارش ادامه می‌دهد. اصلا من بی‌سواد، شما روی این پروژه عظیم قیمت بگذارید، تازه این فقط پروژه مشهد ماست. خیلی از این پروژه‌ها را در شهرهای دیگر کشورمان هم داریم.

*پس شما می‌گویید پروژه پدیده کارش را با قدرت ادامه می‌دهد؟

حالا باز بنویسید پر قدرت، بعد می‌گویند بد گفتند یا خوب گفتند. ما طبق روال گذشته داریم کارمان را انجام می‌دهیم. این روزها روز بچه خوب بودن است و ما هم مثل بچه‌های خوب داریم کارمان را انجام می‌دهیم!

چرا پدیده به مشکل خورد؟

پدیده شاندیز؛ دیگر تبلیغات پر زرق و برق این مجموعه توریستی در صدا‌وسیما با بیلبوردها تبلیغ نمی‌شود و از این مجموعه خواسته شده تا به خواسته‌های دستگاه قضایی کشور عمل کند. غول تبلیغاتی سال‌های اخیر انبوه‌سازان به چالش افتاده. هر روز پیامک‌هایی درباره اختلاس ۹۴ هزار میلیاردی این شرکت دست به دست می‌شد اما حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضایی درباره پدیده صحبت کرد و این ابهام ۹۴ هزار میلیاردی را رد کرد، او از این گفت که در این پرونده فعلا کسی بازداشت نشده و گفت دستگاه قضایی کشور نگران است، نگران اینکه شیوه کار پدیده در فروش سهام بدل به گرفتاری مالی برای مشتریانش شود.

اما این ابهام چیست؟ پاسخ خیلی ساده است. پروژه شهر رویایی پدیده که در شهر شاندیز ساخته می‌شود، یکی از مجموعه‌های توریستی این شرکت است. شرکتی که سهامش را به جای فروش از طریق بازار بورس با سیستم بانکی کشور، خودش می‌فروشد مراجع قانونی می‌‌گویند این شرکت سهامی خاص نمی‌تواند سهامش را از طریق تبلیغات و بدون عرضه به عنوان سهامی عام بفروشد اما شرکت پدیده این شیوه را در دستور کارش قرار داده و دادستانی خراسان حالا تبلیغات پروژه را ممنوع کرده است. پدیده حالا بیش از ۱۲۰ هزار سهامدار دارد و ارزش سهام‌هایش از برگی ۱۰۰ تومان به بیش از دو هزار و ۱۲۰ تومان افزایش داده است، اما برای فروش ۲۱ درصد از سهامش باید پاسخگو باشد، چون شیوه فعالیت آنها سبب شده تا شرکت‌های دیگری چون تبرک و پردیسبان هم اقدام به فروش سهام پروژه‌هایی کنند که هنوز استارت نخورده‌اند. شاکیان خصوصی پرونده‌های مشابه، سبب شده تا دادستانی این ایراد قانونی را به پدیده شاندیز هم بگیرد، حالا با ممنوعیت تبلیغات این شرکت، آنها باید تمام تغییرات مورد نظر را انجام بدهند. آنها باید از شرکت سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شوند. وارد بازار بورس شوند.باید سازمان بورس اوراق بهادار حساب‌های مالی‌شان را بررسی کند و بتوانند به فعالیت‌های‌شان ادامه بدهند. آنها که به گفته مدیرشان در این مجموعه تنها ۲۰۰ هزار متر مربع مجتمع تجاری دارند. این جدای از واحدهای مسکونی، هتل بین‌المللی، پارک تفریحی، امکان ورزشی و دیگر امکانات این مجموعه است. محسن پهلوان که روزی درباره شیوه ساختن برند پدیده گفته بود: «من از شرکت فرانسوی که ایده برگه‌های ارمغان بهزیستی را منتشر می کرد، الهام گرفتم. آنها برگه‌هایی را به مردم می‌فروختند و قرعه‌کشی برگزار می‌کردند و…»

حالا او برای همین ایده ابتکاری به دردسر افتاده چون این وسط ممکن است پول‌های مردم خورده شود پس قوه قضاییه می‌گوید، این شیوه باید تعطیل، شود. پهلوان فارغ از اینکه دارایی‌هایش بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان است یا نه، فعلا از نظر دستگاه قضایی مجرم شناخته نمی‌شود اگر چه تحقیقات درباره حوزه فعالیت این موسسه ادامه دارد. درباره مدیری که می‌گوید: «ما برندی را ساختیم که مردم دوستش دارند و به ما اعتماد می‌کنند خود شما هم به ما اعتقاد دارید حتما یک بار به یکی از رستوران‌های ما رفته‌اید. شاید کمی کباب‌های‌مان گران باشد. اما کیفیتش را پسندیدید و راضی بودید.» او این جمله را می‌گوید و اعتقاد دارد شرکتش این بحران را پشت سر می‌گذارد.

 



باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.