اولین یخساز دنیا در کجا ساخته شد ؟

نخستین یخچال مصنوعی در ۱۷۴۸ میلادی توسط ویلیام کولین ساخته شد .

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، بشر از دیرباز برای حفظ مواد غذایی از چشمه‌ها، چاه‌ها یا غارهای زیرزمینی و برای نگهداری آب یخ در تابستان ها از آب انبار یا یخچال های طبیعی استفاده می کرده است.

نخستین یخچال مصنوعی شناخته‌شده در ۱۷۴۸میلادی توسط ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو رونمایی شد.

اولیور ایوانس، به عنوان پدر یخچال شناخته می‌شود، مخترع یخچال بخار فشرده‌است . پس از آن جان گوری نخستین یخچال مکانیکی را در ۱۸۴۱ میلادی بر پایه طرح ایوانس ساخت .

طرح  اولین ماشین یخ‌ساز مکانیکی جان گوری در ۱۸۴۱میلادی

هر یخچال بصورت پایه دارای: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و گاز و ترموستات است. هریک از این ها جزو لاینفک وسایل سرماساز هستند که در صورت نبود هریک این فرایند امکانپذیر نمی‌باشد.

کمپرسور

کمپرسور یخچال خانگی از دو بخش الکتریکی و مکانیکی تشکیل گردیده‌است که هر دو قسمت درون پوسته‌ای فولادی قرار دارند.

قسمت الکتریکی در اغلب یخچالهای خانگی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون می‌باشد که وظیفه به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی را به عهده دارد. قسمت مکانیکی در کمپرسورهای یخچال خانگی شامل سیلندری است که پیستون آن توسط هسته موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید.

 اواپراتور

کمپرسور وظیفه گردش گاز فریون را درون کانالهای اواپراتور بر عهده دارد. که در نتیجه گردش گاز در کانالها و به خاطر خاصیت گاز فریون باعث خنک شدن اواپراتور و در نتیجه خنک شدن یخچال می‌شود.

کندانسور

وقتی کمپرسور شروع به کار می‌کند بعد از چند دقیقه گرم می‌شود که وظیفه کندانسور خنک کردن گاز خارج شده از کمپرسور می‌باشد. که در نتیجه این کار دمای کمپرسور نیز کاهش می‌یابد.

ترموستات

ترموستات نیز جهت متعادل نگه داشتن دمای یخچال ، کار قطع و وصل جریان برق کمپرسور را انجام می‌دهد. به طوری که وقتی دمای یخچال افزایش یافت (داخل یخچال گرم شد) با وصل شدن جریان برق کمپرسور شروع به کار می‌کند و داخل یخچال را خنک می‌کند و با کاهش دما (داخل یخچال خنک شد) جریان برق را از کمپرسور قطع می‌کند./س

 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.